اعلام میزان تبادلات تجاری اقلیم کردستان در سال 2020 / خودرو و مواد غذایی در صدر واردات کردستان عراق

یکشنبه ۱۴ دى ۱۳۹۹ 960 0
اعلام میزان تبادلات تجاری اقلیم کردستان در سال 2020 / خودرو و مواد غذایی در صدر واردات کردستان عراق وزارت بازرگانی اقلیم کردستان میزان مبادلات تجاری برای سال 2020 را اعلام کرد.

به گزارش گروه ترجمه تجارت بان، سخنگوی وزارت بازرگانی اقلیم کردستان اظهار کرد: سال گذشته میزان تبادلات تجاری خارجی به ارزش 26 میلیارد و 100 میلیون دلار بوده است که از این میزان، یک میلیارد و 340 میلیون دلار به خرید خودرو و قطعات یدکی اختصاص داشته است.


فتحی محمد سخنگوی وزارت بازرگانی و صنایع اقلیم کردستان در این باره توضیح داد: حجم واردات و صادرات از گذرگاه های مرزی و فرودگاه های اربیل و سلیمانیه در سال 2020، به میزان 26 میلیارد و 100 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال 2019 مقداری کاهش داشته است.


وی دلیل این کاهش را وجود برخی مشکلات و همچنین شیوع ویروس کرونا ذکر کرد.


به گفته این مقام مسئول، خودرو در رتبه اول واردات اقلیم کردستان قرار دارد که در سال 2020 تعداد 89 هزار و 850 دستگاه خودرو وارد شده است. مقدار خروج دلار برای واردات خودرو و قطعات یدکی نیز یک میلیارد و 340 میلیون دلار بوده است. همچنین 30 تا 40 درصد خودروهای وارداتی به مرکز و جنوب عراق ارسال شده است.


فتحی محمد تصریح کرد: مواد غذایی در رتبه دوم واردات اقلیم کردستان قرار گرفته است که با حجم زیادی از گذرگاه های مرزی اقلیم کردستان وارد می شود. در رتبه سوم نیز ملزومات پزشکی و دارویی قرار دارد.


ور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به دلیل میزان بالای واردات، ارز بیشتر از کردستان عراق خارج شده است؛ چون اقلیم کردستان امکان نگاه داشتن تراز واردات و صادرات را ندارد؛ بیشتر کالاها وارد کردستان عراق می شوند. آن چه که از اقلیم کردستان صادر می شود میزان کمی دارد که برخی مواد خوراکی، میوه، چرم، فسفات و چند کالای دیگر را شامل می شود./روداو

  کانال تلگرام تجارت بان

امتیاز مطلب: 100%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه