ارتقای بازارچه مرزی کیله سردشت به پایانه مرزی

شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ 1035 0
ارتقای بازارچه مرزی کیله سردشت به پایانه مرزی زیرساخت های بازارچه جوابگوی نیاز این حجم از صادرات و واردات نیست و برای توسعه و رونق اقتصادی در این منطقه نیازمند ساماندهی بازارچه و توجه ویژه به راه های ارتباطی است .

به گزارش تجارت بان، در سفر یک روزه اعضای کمیسیون عمرانی مجلس و معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به سردشت ، مطالبات مردمی برای رفع موانع صادرات و واردات، ساماندهی بازارچه مرزی کیله و بهسازی و بهبود راه های مواصلاتی و مرزی پیگیری شد.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: این شهرستان با داشتن بازارچه مرزی کیله و مرزی بودن آن و افزایش چند برابری صادرات در این مرز ظرفبت زیادی برای حمل و نقل ترانزیتی دارد.

 

حسن نیا افزود: باتوجه به اینکه بارگیری کامیون و خودروهای سنگین دو کشور ایران و عراق در این بازارچه انجام می گیرد با احداث پایانه مرزی می توان کامیون ها در هردو طرف تردد داشته باشند و این امر از لحاظ اقتصادی برای حمل و نقل توسعه ای بزرگ به همراه خواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه بازارچه ها ی مرزی شرایط و الزامات خاص خود را دارند، اظهار کرد: برای ساخت پایانه در این بازارچه به 5 هکتار زمین نیاز است که اگر این زمین تهیه و تحویل راهداری شود سازمان آمادگی کامل و جامع برای سرمایه گذاری دارد.

 

وی عنوان کرد: برای محوطه سازی و ساخت پایانه 50 میلیارد تومان و برای توسعه راه ها نیز 50 میلیارد تومان برآورد و این هزینه ها مصوب شده اند.

 

وی با بیان اینکه نقشه طرح اولیه برای انجام کار تهیه و آماده شده است از مسئولان استانی و شهرستانی خواست تا هرچه سریعتر پیگیر مطالبات و موضوع باشند و زمین مورد نیاز را تهیه کنند.

 

فرماندار سردشت نیز با بیان اینکه صادرات امسال در بازارچه مرزی کیله افزایش 132 درصد ی داشته ، گفت:از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از 718 میلیون دلار صادرات در این بازارچه انجام شده که به غیر از صادرات نیز واردات انجام می گیرد که با افزایش صادرات و واردات گنجایش و ترافیک نیز دو چندان شده است.

 

اقصی نخشی پور افزود: زیرساخت های بازارچه جوابگوی نیاز این حجم از صادرات و واردات نیست و برای توسعه و رونق اقتصادی در این منطقه نیازمند ساماندهی بازارچه و توجه ویژه به راه های ارتباطی است .

 

وی بیان کرد: ساماندهی بازارچه مرزی کیله ، بهسازی و تعریض جاده سردشت به کیله و خیابان های شهری منتهی به بازارچه، اتصال جاده سردشت به بوکان و تجهیز راهداری سردشت به تجهیزات و امکانات جدید و نوین از مطالبات اصلی و مهم شهرستان هستند.

 

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه بازدید گفت: مطالبات مردمی زیاد هستند اما مطالبات اصلی و مهم در دو بخش است بخشی مربوط به صادرات و واردات می باشد که در مرز انجام می گیرد و مشکلات زیادی برای پیله وران، مرزنشینان و فعالان اقتصادی به وجود آورده است.

 

حسین پور افزود: بخش دوم مسایل عمرانی است که مهمترین آن مربوط به رفع مشکلات زیرساخت های بازارچه و بهسازی و بهبود راه های مواصلاتی می باشد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه