آیا راه‌آهن همدان- سنندج به سلیمانیه عراق متصل می شود؟

سه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ 610 0
آیا راه‌آهن همدان- سنندج به سلیمانیه عراق متصل می شود؟ از جمله مزایای بهره برداری از این خط ریلی، کاهش تصادفات جاده‌ای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت عنوان شده است. بهره‌برداری از راه‌آهن همدان - سنندج و اتصال آن به مرز باشماق و استان سلیمانیه عراق، با جدیت پیگیری می‌شود و این مهم نیازمند همت طرف عراقی نیز است.

به گزارش تجارت بان، بهمن مرادنیا همراه استاندار سلیمانیه روز دوشنبه در بازدید از راه آهن همدان - سنندج اظهار داشت: کارهای مطالعاتی برای اتصال راه‌آهن همدان - سنندج به مرز باشماق در وزارت راه و شهرسازی انجام شده است و در صورت همکاری و فراهم بودن زیرساخت‌ها در خاک عراق، این خط آهن به سلیمانیه متصل خواهد شد.

 

وی به وعده مسوولان عراقی برای تلاش در جهت اتصال این راه آهن به سلیمانیه اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی و هدف ما اتصال راه آهن همدان - سنندج به مرز باشماق و استان سلیمانیه و دریای مدیترانه است که به طور قطع تاثیر بسیار زیادی در رونق اقتصادی استان و منطقه دارد.

 

استاندار کردستان با بیان اینکه تاکنون از ۱۵۰ کیلومتر خط آهن همدان - سنندج، ۷۵ کیلومتر آن ریل‌گذاری شده است، اضافه کرد: عملیات زیرسازی ۹۲ درصد این پروژه انجام شده و ریل‌گذاری از سمت همدان به سنندج به صورت مکانیزه در حال انجام است.

 

مرادنیا به پیشرفت ۸۷ درصدی ایستگاه سنندج اشاره کرد و اظهار داشت: تاکنون برای این پروژه مهم ۱۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده است و مقرر شده تا پایان تیرماه بهره‌برداری اولیه آن انجام شود.

 

راه آهن همدان-سنندج به طول تقریبی ۱۵۰ کیلومتر به عنوان بخشی از طرح ملی ساخت راه آهن تهران - همدان - سنندج است که بخش تهران - همدان آن در سال ۱۳۹۶ با حضور رییس جمهوری بهره برداری شد و به زودی سنندج به عنوان بیست و سومین مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود.

 

مسیر خط ریلی همدان - سنندج با گذر از شهرهای بهار، لالجین، قروه و دهگلان به ایستگاه راه آهن سنندج منتهی می‌شود.

 

طول طرح راه‌آهن تهران - همدان - سنندج، ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است.

 

طول خط ریلی همدان - سنندج نیز ۱۵۰ کیلومتر است که ۶۴ کیلومتر از آن در حوزه استان همدان واقع شده و از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی می شود./ایرنا

 

کانال تلگرام تجارت بان

اینستاگرام تجارت بان

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه