آیا صادرات تخم مرغ ممنوع است؟

دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ 928 0
آیا صادرات تخم مرغ ممنوع است؟ ظرف چند روز اخیر اخباری مبنی بر ممنوعیت صادرات تخم مرغ در رسانه ها منتشر شد؛ اما آیا صادرات آن ممنوع است؟ واکنش سخنگوی گمرک به این موضوع را بخوانید.

به گزارش تجارت بان، طی مدت اخیر قیمت تخم مرغ در بازار افزایش یافته و آن طور که اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران اعلام کرده بود دلیل این گرانی بالا رفتن تقاضای مصرف در داخل و همچنین صادرات است.

 


صادرات تخم مرغ متوقف نشده است

 اخیرا نیز برخی خبرها از متوقف شدن صادرات تخم مرغ در روزهای اخیر حکایت داشت ولی آنچه که از گمرک ایران پیگیری شده این ممنوعیت را تایید نمی‌کند.

 

سید روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران گفت: آخرین ابلاغیه‌ای که در رابطه با صادرات تخم مرغ به گمرک ایران اعلام شده مربوط به کاهش تعرفه صادراتی تخم مرغ از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت که در ۱۵ خردادماه سال جاری مهلت آن به پایان رسیده است.

 

وی با اشاره به این که در فصل گرما مصرف تخم مرغ کاهش پیدا می کند و با توجه به عمر کوتاه این کالا معمولا حقوق پرداختی جهت صادرات کاهش پیدا می‌کند اضافه کرد: از زمانی که مهلت اجرای کاهش تعرفه تمام شده تمدیدی صورت نگرفته ولی در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار مقرر شد تا وزارت جهاد کشاورزی عوارض جدید را تعیین و به دفتر مقررات و صادرات وزارت صمت اعلام کند و بعد از آن به گمرک ایران ابلاغ شود.

 

به گفته لطیفی، تاکنون ابلاغی در رابطه با تغییر تعرفه صادراتی تخم مرغ به گمرک ایران اعلام نشده و ابلاغیه‌ای در مورد ممنوعیت صادرات نیز وجود نداشته است، بنابراین صادرات تخم مرغ ادامه دارد.

 

صادرات ۱۵ میلیون دلاری در دو ماه اول سال

 اینکه در سال جاری چه میزان صادرات تخم مرغ صورت گرفته است، سخنگوی گمرک اعلام کرد که در دوماهه ابتدایی سال جاری ۲۵هزار و ۴۳۸ تن به ارزش ۱۵میلیون و ۲۵۸هزار و ۵۱۵دلار صادرات انجام شده است.

 

به گزارش ایسنا، افزایش قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر در حالی اتفاق افتاده که بررسی گزارش مرکز آمار ایران در پایان اردیبهشت‌ماه نشان می دهد قیمت این کالا در اردبیهشت نسبت به فروردین کاهش داشت است؛ به طوری که قیمت تخم مرغ در مقایسه با اردیبهشت‌ماه پارسال ۶۶.۵ درصد افزایش داشته اما نسبت به فروردین‌ماه ۱۱.۴ درصد ارزان شده بود.

 

براساس این گزارش متوسط قیمت هر کیلو تخم مرغ در اردیبهشت ماه امسال ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان و حداکثر آن ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان گزارش شده بود.

 

قیمت تخم مرغ در اردیبهشت‌ماه پارسال به طور متوسط حدود ۱۱ هزار تومان بوده است./ ایسنا

کانال تلگرام تجارت بان

اینستاگرام تجارت بان

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه