صادرات ایران به عراق، ماهانه 500 میلیون دلار / ضربه برگزار نشدن نمایشگاه ها به صادرات

شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ 467 0
صادرات ایران به عراق، ماهانه 500 میلیون دلار / ضربه برگزار نشدن نمایشگاه ها به صادرات عراق دومین بازار صادراتی ایران به شمار می رود و ارزش صادرات کالایی ایران به عراق به طور متوسط ماهانه 500 میلیون دلار است.

به گزارش تجارت بان، فرزاد پیلتن مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در سه ماهه اول سال 1400 کشور عراق رتبه دوم  در بین کشورهای هدف صادراتی ما را به خود اختصاص داده و طی مدت یاد شده 9 میلیون و 611 هزار تن به ارزش دو میلیارد و 343 میلیون دلار کالا از ایران به عراق صادر شده است. 

 

، افزود: سهم بازار عراق در بازه زمانی یاد شده 22 درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران بوده است که در مقایسه با سه ماهه ابتدای سال گذشته 58 درصد از نظر ارزشی و از نظر وزنی 92 درصد رشد داشته ایم. 

 

وی بیان داشت: در سه ماهه ابتدای امسال بیشترین میزان صادرات ما بعد از عراق به ترتیب به کشورهای امارات، ترکیه، افغانستان و هند بوده است. 

 

پیلتن اظهار داشت: اما در لیست کشورهای همسایه هدف صادراتی به علاوه چین و هند عراق  در سه ماهه ابتدای امسال در رتبه اول با همان میزان صادرات قرار گرفته است. 

 

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: در این لیست کشور امارات دومین بازار هدف صادراتی ایران و کشورهای ترکیه، افغانستان و پاکستان سومین، چهارمین و پنجمین بازار صادراتی ایران را تشکیل می دهند. 

 

پیلتن  اظهار داشت:  در 4 ماهه ابتدای امسال در مجموع 10 میلیون و 900 هزار تن کالا به ارزش 2 میلیارد و 800 میلیون دلار کالا به عراق صادر شده است. 

 

* آمار صادرات برق و گاز به صادرات امسال اضافه شد؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا بخشی از ارزش صادرات 4 ماهه امسال، حاصل الحاق میزان صادرات برق یا گاز  سال گذشته به آمار امسال، است، بیان داشت: میانگین صادرات ایران به عراق ماهانه حدود 500 میلیون دلار است و از آنجا که در سه ماهه ابتدای امسال 2 میلیارد و 340 میلیون دلار و در چهار ماهه ابتدای امسال 2 میلیارد و 800 میلیون دلار صادرات داشته ایم نشان می دهد که در بازه زمانی یک ماهه حدود 500 میلیون دلار کالا به عراق صادر شده است بنابراین بعید می دانم که آمار صادرات گاز و برق به صادرات امسال ایران به عراق اضافه شده باشد. 

 

وی افزود: اما از آنجا که دسترسی به آمار صادرات کالاهایی را هم طی 4 ماهه گذشته نداریم با قاطعیت هم نمی توان گفت که آمار صادراتی بدون احتساب آمار صادرات برق یا گاز محاسبه شده باشد. 

 

پیلتن بیان داشت: در 4 ماهه ابتدای امسال عراق باز هم در بین کشورهای هدف صادراتی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است و پس از چین، عراق  جزو مهمترین بازارهای صادراتی ایران به شمار می رود. 

 

پیلتن بیان داشت: اما عراق در بین کشورهای همسایه هدف صادراتی به علاوه هند و چین رتبه نخست را در 4 ماهه اول به خود اختصاص داده است و بعد از آن کشورهای امارات، ترکیه و افغانستان در رتبه های بعد قرار گرفته اند. 

 

وی با بیان اینکه در مجموع صادرات ایران به عراق در سال جاری از رشد خوبی نسبت به سال گذشته برخوردار بوده است، گفت: با توجه به رفع محدودیت های ناشی از ویروس کرونا و باز شدن مرزها تجارت ایران به عراق  تقریبا به شرایط عادی خود برگشته است. 

 

* برگزار نشدن نمایشگاه‌ها به افزایش صادرات ضربه می‌زند

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: البته هنوز محدودیت هایی وجود دارد؛ به عنوان مثال به علت عدم برگزاری نمایشگاه ها در جمهوری اسلامی ایران امکان حضور هیات های تجاری عراق را در نمایشگاهها از دست داده ایم و علیرغم برنامه ریزی هایی برای برگزاری یک نمایشگاه در تیرماه این رویداد نمایشگاهی به علت مسائل و محدودیت های ناشی از کرونا برگزار نشد. 

 

وی افزود: اما امیدواریم بتوانیم در ادامه با کاهش محدودیت ها و رونق فعالیت های نمایشگاهی و تبادل هیات های تجاری و برگزاری کمیته ها و کمیسیون های اقتصادی و تجاری روند صادرات به عراق به ویژه در نیمه دوم سال را افزایش دهیم.  

 

پیلتن بیان داشت: یکی از مهمترین مشکلات ما عدم همکاری دولت عراق در خصوص صدور ویزا برای فعالان اقتصادی و تجاری ما است که در حال پیگیری هستیم که این مشکل حل شود. / فارس

امتیاز مطلب: 100%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه