تعاملات تجاری 4 هزار بازرگان اقلیم کردستان با ایران / محصولات غذایی در صدر صادرات

سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ 832 0
تعاملات تجاری 4 هزار بازرگان اقلیم کردستان با ایران / محصولات غذایی در صدر صادرات گذرگاه باشماق یکی از شاهراه های تبادلات تجاری میان ایران و اقلیم کردستان است، که 30 درصد از فعالیت های تجاری از این مرز انجام می شود. در باشماق 97 نوع نیازمندی و تقاضا میان هر دو طرف، انجام و در نهایت کار صادرات و واردات صورت می گیرد.

به گزارش تجارت بان، ایران بر اساس برنامه ریزی که انجام داده است در نظر دارد حجم تبادلات تجاری با عراق و اقلیم کردستان را در سال به 20 میلیارد دلار افزایش دهد. 


«اسماعیل علی» سخنگوی گذرگاه باشماق درباره تبادلات تجاری در این مرز می گوید: «حدود 60 درصد از کالاهایی که از ایران وارد می شود محصولات غذایی است. به طور کلی در سال جاری دلیل افزایش تبادلات تجاری، به دلیل تسهیل تردد و افزایش ارزش تومان است.


طی 3 ماه یعنی از 21/03/2021 تا 21/06/2021، به میزان 2 میلیارد و 340 میلیون دلار تبادلات تجاری انجام شده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، 54 درصد رشد نشان می دهد.


ایران نیز به ارزش 131 میلیون دلار از عراق واردات انجام داده است.

 

از  21/03/2021 تا 21/06/2021، بیشترین کالاهایی که ایران به عراق صادر کرده است شامل:


-  محصولات پتروشیمی به ارزش 2 میلیارد و 700 میلیون دلار
-  محصولات صنعتی به ارزش یک میلیارد و 750 میلیون دلار
-  محصولات معدنی به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون دلار


بر اساس آمارهای اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان اقلیم کردستان، 4 هزار بازرگان در کردستان عراق با ایران، تعاملات تجاری دارند و بیش از نیمی از آن نیز میان بازرگانان سلیماینه و ایران است.


بر اساس آمار گذرگاه های مرزی، بیشترین کالاهایی صادراتی از مرز حاج عمران (تمرچین) به اربیل ارسال می شود، همچنین از مرز پرویز خان به شهرهای مرکزی و جنوبی عراق و از مرز باشماق به سلیمانیه انتقال می یابد./روداو

 

برای مشاهده جزئیات بیشتر فیلم پایین را مشاهده کنید.
 

 

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه