آخرین وضعیت ساخت 9 سد بزرگ در کردستان عراق 

یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ 848 0
آخرین وضعیت ساخت 9 سد بزرگ در کردستان عراق  اقلیم کردستان عراق پس از اعلام تصمیم خود برای ساخت 9 سد بزرگ، اکنون در حال بررسی پیشنهادهای دریافتی شرکت ها برای ساخت این سدها است.

به گزارش تجارت بان،«کریم سلیمان»، ساخت این سدها را مهم و استراتژیک توصیف کرد و گفت: اکنون شرکت ها در حال بازگرداندن اسناد این مناقصه هستند. یک کمیته ویژه از سوی وزارت کشاورزی و کمیته ای هم از طرف وزارت طرح و برنامه اقلیم کردستان نیز درخواست های دریافتی را ارزیابی می کنند.


معاون وزارت کشاورزی و منابع آب اقلیم کردستان اظهار کرد که در 3 استان اربیل، سلیمانیه و دهوک، 9 سد ساخته می شود که سهم هر استان 3 سد است.


سلیمان تعداد شرکت های متقاضی برای ساخت سد در اقلیم کردستان را تا کنون 59 شرکت اعلام کرد و گفت: این تعداد آمادگی خود را اعلام کرده اند و از این میان 30 شرکت اسناد مناقصه را بازگردانده اند. تعدادی از این شرکت ها از کشورهای خارجی مانند آمریکا و ترکیه هستند.


این سدها در استان اربیل در مناطق «مەنداوە»، «تەقتەق» و «سارتک» در استان سلیمانیه در مناطق «خێوەتە»، «دەلکە» و بەردەسوور» و در استان دهوک در مناطق «شێخان»، «دێرەلووک» و «زاخۆ»، قرار گرفته اند.


سلیمان می گوید که دولت اقلیم کردستان برای ساخت این سدها هیچ هزینه ای نمی کند، بلکه شرکت های بخش خصوصی آن را با بودجه خود می سازند و درباره بازرگرداندن پول آنها، توافق انجام می شود.


معاون وزارت کشاورزی و منابع آب اقلیم کردستان، گفت: بودجه برای ساخت 13 سد دیگر تخصیص داده شده است. ساخت این سدها به منظور افزایش منابع آب زیرزمینی، کمک به محیط زیست و افزایش تولید ماهی انجام می شود.


اقلیم کردستان دارای 17 سد است که از این میان 4 سد بزرگ و 13 سد دیگر هم متوسط و کوچک هستند.


ماه گذشته میلادی هم احمد کریم مدیر کل سدها درباره برنامه های آینده، گفت: برنامه ساخت 250 سد را در دست بررسی داریم که طی 8 تا 10 سال اجرایی می شوند و برای این کار به 8 میلیارد دلار بودجه نیاز وجود دارد. در صورت تامین این بودجه و اجرای ساخت این سدها در کردستان عراق، تا سال 2040 مشکل کم آبی مرتفع می شود/روداو

امتیاز مطلب: 100%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه