گران شدن برخی محصولات کشاورزی در بازارهای اقلیم کردستان

سه شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰ 646 0
گران شدن برخی محصولات کشاورزی در بازارهای اقلیم کردستان رئیس بازار میوه و تربار اربیل از افزایش قیمت برخی محصولات کشاورزی تا 4 برابر خبر داد.

به گزارش تجارت بان، «رجب حاجی عزیز» درباره قیمت میوه و سبزیجات در بازار اربیل توضیح داد: قیمت سبزیجات و میوه در مقایسه با ماه گذشته افزایش یافته است به ویژه محصولاتی مانند؛ گوجه فرنگی، خیار و سیب زمینی.


وی گفت: به طور مثال در ماه گذشته در بازار بزرگ میوه، هر کیلو گوجه فرنگی 250 دینار بوده که اکنون به یک هزار دینار رسیده، یعنی 750 دینار افزایش قیمت داشته است.


سالیانه در فصل برداشت محصولات کشاورزی کردستان عراق، بازار از محصولات داخلی اشباع می شود و قیمت های آن نیز پایین است اما در سال جاری، بحران خشکسالی آثار زیادی بر کاهش این محصولات داشته است.


رئیس بازار میوه اربیل گرفت: چنانچه واردات محصولات کشاورزی صورت گیرد، قیمت ها در بازار اربیل کاهش می یابند، گوجه فرنگی بیش از همه گران شده است. اکنون تولید داخلی گوجه فرنگی اربیل رو به پایان است. محصولات مناطقی مانند «شارزور» و «سیدکان»، هم امسال دچار آفت شدند.


در فصل برداشت محصولات کشاورزی در اقلیم کردستان، واردات آنها ممنوع می شود یا با تعرفه بالایی واردات انجام می شود، این نیز به دلیل حمایت از محصولات داخلی کردستان عراق است.


حاجی عزیز گفت: اکنون گوجه فرنگی از مرزها وارد نمی شود چون برای هر کیلو 750 دینار تعرفه تعیین شده است. 


محصولات وارداتی کشاورزی در حال حاضر شامل؛ هلو، سیب، پرتقال، انار و موز است. در روز بیش از 200 تن گوجه فرنگی وارد بازار اربیل می شود که این میزان پاسخگوی نیاز موجود نیست./روداو

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه