سرمایه گذاری 250 میلیون دلاری آمریکا در صنعت گاز اقلیم کردستان

چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ 337 0
سرمایه گذاری 250 میلیون دلاری آمریکا در صنعت گاز اقلیم کردستان موسسه بین المللی تامین و توسعه مالی آمریکا طی قراردادی با کنرسیوم پرل، 250 میلیون دلار سرمایه برای توسعه میدان گازی خورمور در اقلیم کردستان را پرداخت می کند.

به گزارش تجارت بان، شرکت بین المللی تامین و توسعه مالی دولت آمریکا موسوم به دی اف سی قراردادی به مبلغ 250 میلیون دلار با کنسرسیوم گازی پرل در امارات امضا کرده است که بر اساس آن ظرفیت تولید گاز طبیعی در اقلیم کردستان به بیش از 600 میلیون فوت مکعب در روز افزایش پیدا می کند.

 

این کمک مالی که در پروژه توسعه همه جانبه آمریکا و اقلیم کردستان نیز به آن اشاره شده، به منظور افزایش تولید گاز طبیعی از میدان گازی خورمور است که هدف از آن تامین سوخت نیروگاه های اقلیم کردستان و کاهش وابستگی به سایر سوختها از جمله برای تولید برق است.

 

مجموع سرمایه لازم برای اتمام پروژه کا 250 حدود 630 میلیون دلار است که آمرکیا 250 میلیون دلار آن را بر عهده گرفته و بخش دیگر سرمایه توسط کنسرسیوم پرل تامین می شود.

 

این پروژه اولین مرحله طرح توسعه صنعت گاز اقلیم کردستان است که با تکمیل آن میزان تولید روزانه گاز طبیعی از میدان های گازی اقلیم کردستان به یک میلیارد فوت مکعب افزایش پیدا می کند. قرار است در کل 2.1 میلیارد دلار برای توسعه صنعت گاز اقلیم کردستان سرمایه گذاری شود که هدف از آن تامین سوخت سه نیروگاه برق در اربیل، چمچمال و بازیان است و در مجموع معادل 341 میلیون بشکه گاز طبیعی و میعانات گازی تولید خواهد شد.

 

مجید جعفر، مدیر عامل پرل در مصاحبه با ترید اریبیا گفت اجرای پروژه کا 250 با کمک مالی آمریکا اهمیت توسعه منابع گازی در اقلیم کردستان را نشان می دهد.

 

دِو جاگادسان، مدیر عامل موقت صندوق آمریکایی دی اف سی توافق این موسسه آمریکایی با کنسرسیوم پرل را نشاندهنده تمایل آمریکا به ادامه سرمایه گذاری در اقلیم کردستان دانست. مدیر عامل داناگاز امارات، یکی از اعضای کنسرسیوم پرل نیز هدف از اجرای این پروژه را دسترسی همه مردم در سراسر اقلیم کردستان به مواهب صنعت گاز عنوان کرده است.

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه