صادرات ۵۷۵ میلیون دلار کالا از مرزهای کردستان

یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ 439 0
صادرات ۵۷۵ میلیون دلار کالا از مرزهای کردستان از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه، ۵۷۵ میلیون دلار کالا از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است.

به گزارش تجارت بان، خلیل حیدری روز شنبه در ششمین جلسه شورای مبادلات مرزی و سومین جلسه کارگروه توسعه صادرات استان که در سالن پیامبر اعظم استانداری تشکیل شد، اظهار داشت: طی هفت ماهه امسال یک میلیون و ۲۶۳ هزار تن کالا به ارزش ۵۷۵ میلیون دلار از مرزهای استان صادر شده است.

 

وی اضافه کرد: میزان صادرات کالا از مرزهای استان در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از لحاظ وزنی ۳۹ درصد کاهش داشته است.

 

وی به میزان ترانزیت انجام شده در استان اشاره کرد و ادامه داد: میزان ترانزیت داخلی مبداء، خارجی مبداء و خارجی مقصد از مرز بین المللی باشماق در این مدت یک میلیون و ۹۷۸ هزار تن کالا بوده است.

 

ناظر گمرکات کردستان ارزش کالاهای ترانزیت شده را چهار میلیارد و ۳۲۹ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این میزان ترانزیت در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۱۴۸ درصد از لحاظ وزنی و ۱۲۵ درصد از نظر ارزش دلاری افزایش داشته است.

 

حیدری با اشاره به اینکه در این مدت ۲۶ هزار تن کالا هم از مرزهای استان وارد کشور شده است، یادآور شد: ارزش این میزان کالای وارد شده ۷۳ میلیون و ۴۳۱ هزار دلار است.

 

وی اظهار داشت: میزان کالای وارد شده در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از لحاظ وزنی بیش از یک هزار و ۶۰۰ درصد و از نظر ارزش دلاری هم ۱۴۹ درصد رشد داشته است.

مرزنشینان کردستان از ۸۶۰ میلیاردر یال تخفیف سود گمرکی بهره‌مند شدند

 رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در این جلسه اظهار داشت: در سنوات گذشته گزارش تجارت خارجی استان را در سطح ملی مورد بررسی قرار می‌دادیم ولی امسال در این رابطه ضعف و مشکلاتی پیش آمده است که باید برطرف شود.

 

محمد دره‌وزمی  عدم دسترسی مدیران به آمار به ویژه در حوزه مبادلات تجاری آن هم در استان‌های مرزی را امر نامطلوبی خواند و افزود: به منظور تحلیل و بررسی دقیق وضعیت صادرات، واردات و ترانزیت نیاز به آمار به روز داریم لذا انتظار می رود گمرک در این رابطه مشکل پیش آمده را حل کند.

 

وی اعلام کرد: از اسفند سال ۱۳۹۹ تاکنون در بازارچه‌های موقت غیررسمی استان شامل خانم شیخان مریوان، مله خورد سروآباد و سیرانبند بانه ۵۴ میلیون دلار کالا وارد کشور شده است.

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار داشت: این میزان واردات کالا برای مرزشنیان موجب اعمال  ۸۶۰ میلیارد ریال سود تخفیف گمرکی برای ۱۲۳ هزار کارت مرزنشینی شده است.

 

دره‌وزمی در ارتباط با تشکیل کمیته صادرات در شرکت شهرک‌های صنعتی استان یادآور شد:  گاهی تصمیاتی در سطح ملی هم گرفته‌ می‌شود که به خروجی آن توجه آنچنانی نمی‌شود.

 

وی اضافه کرد: معتقدم ورود شرکت شهرک‌های صنعتی به مسائل صادراتی جواب نمی‌دهد و این شرکت باید به رسالت اصلی خود که تامین زیرساخت در شهرک‌های صنعتی است بپردازد تا مسیر خود را گم نکند.

 

حمایت هفت میلیارد ریالی شرکت شهرک های صنعتی کردستان از واحدهای تولیدی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان هم در این جلسه به ارائه گزارشی از تشکیل کمیته توسعه صادرات در این شرکت اشاره کرد و اظهار داشت: بخش حمایتی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از واحدهای تولیدی مستقر در نواحی و شهرک‌های صنعتی گسترده است و امسال هم این سازمان به حوزه بورس و فرابورس و توسعه صادرات هم ورود کرده است.

 

احمد خسروی اضافه کرد: بعد از تشکیل کمیته صادرات در شرکت شهرک های صنعتی استان چهار گروه تخصصی متشکل از لوازم خانگی، مصالح ساختمانی، محصولات غذایی و شیمایی ایجاد کردیم تا بعد از جمع بندی پیشنهادات فعالان این حوزه برای حمایت از صادرات تولیدات آنها اقدام کنیم.

 

وی افزود: به عنوان نمونه واحدهای تولیدی برای صادرات محصولات خود نیاز به اخذ استاندارد کالا دارند و این مهم هم مستلزم صرف هزینه است که شرکت شهرک‌های صنعتی این هزینه را تقبل می کند.

 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان اظهار داشت: سال گذشته هشت میلیارد و ۴۴۰ میلیون ریال در بخش حمایت از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان هزینه کردیم.

 

خسروی یادآور شد: از ابتدای امسال تاکنون هم حدود هفت میلیارد ریال در بخش حمایت از واحدهای تولیدی توسط شرکت شهرک ها هزینه شده است.

 

مرز رسمی باشماق مریوان تنها مرز ترانزیتی کردستان و یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید. گمرکات استان کردستان با شعبه های فعال در سنندج، باشماق مریوان و سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می کند.

 

گمرک سیرانبند و باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.

 

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه