پایان فاز اول طرح اطلس زبان کُردی

دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ 372 0
پایان فاز اول طرح اطلس زبان کُردی فاز اول طرح اطلس زبان کُردی در پژوهشکده کردستان‌شناسی به پایان رسیده و پژوهشگران می‌توانند از نتایج آن استفاده کنند.

به گزارش تجارت بان، زانیار نقشبندی روز یکشنبه داشت: در طرح پژوهشی اطلس زبان کردی سعی بر آن شده است که اطلسی برای تنوع گونه‌های زبان کُردی در کردستان ترسیم شده و در نهایت نتایج آن را بر روی سایت اینترنتی پروژه اطلس بارگذاری شود.

 

وی افزود: این هدف محقق شده و فاز اول آن به اتمام رسیده است که پژوهشگران می‌توانند از نتایج دستاوردهای آن استفاده کنند.

 

ناظر طرح پژوهشی اطلس زبان کُردی و مدیرگروه پژوهشی زبانشناسی و ادبیات کُردی پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان گفت: ترسیم اطلس زبان کُردی در استان‌های دیگر یکی از اهداف است که این پروژه در فازهای بعدی دنبال خواهد کرد. 

 

نقشبندی در مورد اهمیت طرح اطلس زبان کُردی، دستاورد و روش‌های انجام طرح گفت: امیدواریم که فاز اول آن که با حمایت مالی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان به انجام رسیده است؛ مقدمه‌ای برای انجام فازهای بعدی این پروژه باشد.

 

نقشبندی ادامه داد: بدون شک چنین پروژه مهم و عظیمی نیازمند پشتیبانی مالی است و امیدواریم که با حمایت و پشتیبانی صورت گرفته از این طرح، در فازهای بعدی گونه‌های دیگر زبان کردی در استان‌های دیگر را در قالب اطلس مدون کنیم و منبع خوبی را در اختیار پژوهشگران حوزه زبان و ادبیات کردی قرار دهیم.


ناظر پروژه اطلس زبان کردی در مورد عدم انجام چنین پروژه‌ای در زبان کردی اظهار داشت: تاکنون کاری بنیادین برای شناسایی این گونه‌ها و ضبط آنها و توصیف نظام‌مند و سیستماتیک آنها از طرف زبان شناسان کرد و موسسات علمی در ایران و عراق انجام نشده که برای اولین بار به صورت نظام‌مند، توسط متخصصین کُرد در یک پژوهشکده‌ای که در واقع متعلق به دانشگاه کردستان است چنین کار بزرگی صورت پذیرفته است.


نقشبندی گفت: عدم توجه به گویش‌های جغرافیایی به جایی رسیده است که شاهد از بین رفتن بسیاری از آن‌ها هستیم و این نگرانی بیشتر در استان‌های ایلام و کرمانشاه مشاهد می‌شود که عدم ثبت و توصیف نظام‌مند آنها، باعث می‌شود که در آینده‌ای نزدیک شاهد نابودی آنها باشیم.

 

دانشگاه کردستان در سال ۱۳۵۳ کار خود را با عنوان دانش‌سرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز کرد و در ادامه به عنوان یکی از پردیس‌های دانشگاه رازی کرمانشاه درآمد و در سال ۱۳۷۰ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، این مرکز آموزش عالی را با عنوان «دانشگاه کردستان» به رسمیت شناخت.

 

این دانشگاه هم اکنون هشت دانشکده شامل زبان و ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی،  علوم پایه، کشاورزی، منابع طبیعی، مهندسی، هنر و معماری، علوم‌ پایه و فنی - مهندسی بیجار است و در حال حاضر ۱۳ هزار دانشجو در ۵۶ رشته کارشناسی،  ۱۱۴ رشته کارشناسی ارشد و ۳۰ رشته دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

 

این دانشگاه با پذیرش بیش از ۶۰۰ دانشجوی خارجی توانسته است در بعد بین المللی هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد./ایرنا

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه