تفاهمنامه همکاری های کشاورزی، میان ایران و عراق امضا می شود

یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ 499 0
تفاهمنامه همکاری های کشاورزی، میان ایران و عراق امضا می شود وزارت جهاد کشاورزی ایران از مسئولان ذیربط عراقی درخواست کرد تا به موقع ممنوعیت‌ها و محدودیت های صادرات محصولات کشاورزی را اعلام کنند تا از بروز خسارت به صادرکنندگان و تولیدکنندگان جلوگیری شود.

به گزارش تجارت بان، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، در دیدار علیمراد سرافرازی مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی با نصیر عبدالمحسن عبدالله سفیر جمهوری عراق در تهران، با اشاره به روابط بسیار نزدیک و گسترده بین دو کشور به ویژه در بخش کشاورزی و ملاقات اخیر وزرای کشاورزی دو کشور، بر لزوم تشکیل کارگروههای تخصصی مختلف حوزه کشاورزی تاکید شد.

 

در این دیدار، سرافرازی با اشاره به برخی چالش‌ها و موانع موجود در زمینه مناسبات بازرگانی دو کشور، بر بهبود و ایجاد سازوکارهای واحد قرنطینه گیاهی و نظارت بهداشت دامی بر محموله های بازرگانی در مرزهای مشترک دو کشور و ایجاد وحدت رویه در مبادی مختلف مرزی دو کشور در این زمینه و همچنین لزوم ارتقای زیرساختهای حمل و نقل کالا و انبارداری بین دو کشور و رفع مشکلات و چالش‌های فعلی در این زمینه تاکید کرد.

 

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی، همچنین خواستار اعلام به موقع ممنوعیت‌ها و محدودیت های صادرات محصولات کشاورزی به این کشور به منظور جلوگیری از بروز خسارت به صادرکنندگان و تولیدکنندگان ایرانی و تبادل دانش فنی و تجارب در زیربخش‌های مختلف بخش کشاورزی بین دو کشور شد.

 

وی، آمادگی وزارت جهاد کشاورزی برای امضا یادداشت تفاهم همکاری در بخش کشاورزی در دیدار آتی وزرای کشاورزی دو کشور را اعلام کرد.

 

در ادامه این دیدار، سفیر کشور عراق در تهران نیز با اشاره به روابط گسترده و ریشه‌دار دو کشور در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به ویژه در بخش کشاورزی، از تشکیل کارگروه¬های تخصصی بخش کشاورزی و عدم وجود هرگونه مانع در این زمینه و برگزاری جلسه ملاقات مقامات دو کشور چه در سطح وزرا و چه در سطح معاونین وزیر و سایر مسئولین دو کشور به صورت حضوری، استقبال کرد.

 

نصیر عبدالمحسن عبدالله همچنین در مورد تسریع در اعلام ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های تعرفه ای از نهادهای ذیربط عراق، قول پیگیری داد و افزایش همکاری ایران در زمینه نظارت‌های بهداشتی دامی و گیاهی و انتقال دانش فنی این امر به طرف عراقی و تشکیل کارگروه مربوطه را خواستار شد.

 

وی در ادامه برای همکاری در زمینه مبارزه با هجوم ملخ صحرایی در مناطق مرزی با ایران، همکاری حفظ نباتات دو کشور و پذیرش سرمایه گذاران ایرانی در زمینه های مختلف کشاورزی عراق اعلام آمادگی کرد.

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه