روند صادرات سیب تسهیل شد

دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ 406 0
روند صادرات سیب تسهیل شد برای تسهیل روند صادرات سیب عوارض گمرکی به کشورهای عراق و ازبکستان صفر شد.

به گزارش تجارت بان،در خصوص روند صادرات سیب از استان به خارج از کشور اظهار کرد: با هدف تسهیل روند صادرات بر اساس توافق با مسئولان کشور عراق و ازبکستان از ماه جاری تا اوایل سال آینده عوارض صادرات سیب از استان به این کشورهای حذف شده است.

 

وی با بیان اینکه هر چند روند صادرات سیب استان با این اقدامات تسهیل می شود اما هم اکنون موانع زیادی پیش روی صادرات سیب داریم، گفت: تا زمانی که زیرساخت های صادرات بخش کشاورزی دراستان حل نشود در زمینه بازار پس از تولید و صادرات با مشکلات زیادی مواجه می شویم.

 

تاج الدینی با تاکید بر ایجاد و تقویت دیپلماسی اقتصادی دفتر وزارت امور خارجه در استان گفت: امروز بازاریابی و شناخت بازارهای هدف جدید می توان گره گشای مشکلات بخش کشاورزی باشد و دراین میان نیز باید بازارهای قدیمی نیز حفظ شود که تحقق این اهداف نیازمند ایجاد و تقویت دیپلماسی اقتصادی در استان است.

 

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی آذربایجان غربی با بیان اینکه سال گذشته، ۸۸۵ هزار تن سیب درختی به کشورهای خارجی صادر شد که حدود ۷۰ درصد از این میزان محصول تولیدی استان از آذربایجان غربی بود، اضافه کرد: در حال حاضر نزدیک ۸۵۰ هزار تن سیب استان چشم انتظار رفع موانع صادراتی است.

 

تاج الدینی با اشاره به صادرات روزانه ۷۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ تن سیب در استان عنوان کرد: به دلیل ریزش بالا و نیز گرمای هوا سیب های تولیدی استان دارای قند بالایی هستند و فرصت صادرات بسیار محدود است با این روند صادرات ماه ها طول می کشد همه سیب های استان صادر شود در حالی که ما کمتر از دو الی سه ماه فرصت صادرات داریم.

 

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی آذربایجان غربی تعهدارزی، نبود کامیون های یخچالدار، عدم بازاریابی مناسب، بسته بندی و سورتینگ را از دیگر موانع صادرات سیب استان ذکر و خواستار حل این موانع از سوی مسئولان شد.

 

ایران، چهارمین تولیدکننده سیب جهان با سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولید محصول است و آذربایجان غربی اولین تولیدکننده سیب کشور با سالانه حدود یک‌میلیون تن سیب در ارقام مختلف است./بازار

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه