سهم ۷۰۰میلیون دلاری مرز پرویزخان از صادرات

شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ 440 0
سهم ۷۰۰میلیون دلاری مرز پرویزخان از صادرات سهم مرز پرویزخان از صادرات یک میلیارد دلاری به عراق ۷۰۰میلیون دلار است


به گزارش تجارت بان، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع گمرک ایران با بیان اینکه از مجموع یک میلیارد دلار صادرات کشورمان به عراق نزدیک به هفتصد میلیون دلار آن مربوط به مرز پرویزخان است، گفت: این حجم از صادرات مرز رسمی پرویزخان نشان از تحرک و پویایی این مرز دارد.

 

«احمد ذاکری» روز شنبه در آیین افتتاح فاز اول طرح جامع گمرک مرز رسمی پرویزخان، افزود امروز شاهد افتتاح مهمترین پروژه گمرک از نظر حجم ریالی و پروژه ای هستیم که از پروژه های مهم کشور است و با توجه به رشد صادرات نیاز به اجرای پروژه در این مرز بود.

 

او گفت: از امروز این پروژه که شامل تسهیل در امور تجاری، صادرات و ترانزیت می‌شود، تحویل گمرک شده و از مزایای آن کاهش زمان تشریفات است که امیدواریم این بستر در دیگر مرزهای کشور نیز عملیاتی شود که به طور قطع این پروژه شاهد رشد اقتصاد استان، منطقه و کشور خواهد شد.

 

وی اظهار داشت: این چهارمین سفر من به استان کرمانشاه و مرز پرویرخان است که یکی از مشکلات این مرز رسمی شدن آن قبل از تکمیل زیرساخت ها بود که باید با تدبیر و همدلی و تعامل دستگاهای مرز این موارد حل شود.

 

نگاه ملی به مرز پرویزخان 

 

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع گمرک ایران گفت: در مرز ما باید کمترین ایستایی و زمان توقف را برای بحث صادرات داشته باشیم و سرعت را بالا ببریم.

 

ذاکری اضافه کرد: قبل از اجرای این پروژه  حالت ایستایی در مرز داشتیم و بنا شد این پروژه عملیاتی شود که از پیمانکار طرح به دلیل نداشتن وقفه در کار با وجود حجم بالای صادرات در مرز رسمی پرویزخان و پیشرفت مناسب آن قدردانی می کنم.

 

او گفت: نگاه ما به مرز رسمی پرویزخان ملی است و این مرز به بخش صنعت کل کشور کمک می کند زیرا کالاهای تولیدی سایر استان های کشور از این مرز صادر می شود که اگر صادرات تقویت نشود بازار تولیدات داخلی متضرر می شود.

 

وی افزود: اگر شرایط در مرز تسهیل نشود و تشریفات افزایش پیدا کند در رقابت تجارت خارجی باخته ایم و با این نگاه بزرگ ترین پروژه گمرک کشور را اجرا کردیم که حجم کار در این مرز ۲ برابر خواهد شد.

 

هزینه۷۰ میلیارد تومانی برای پرویزخان

 

او گفت: ما نگاه بسته به مرز پرویزخان نداریم زیرا ۷۰میلیارد تومان برای آن هزینه کرده ایم و هنوز سند مالکیت آن را نداریم و نگاه ویژه و ملی به این مرز داریم و با همه مشکلات این طرح را اجرا کردیم و به فاز دوم آن هم نظر داریم و باید با جلسات و رایزنی ها فاز دوم و متولی آن تعیین تکلیف شود.

 

ذاکری افزود:برای خدمات رفاهی از ظرفیت خود منطقه استفاده خواهد شد و با برنامه ریزی درست و منسجم این کار اتفاق خواهد افتاد چون هر طرحی که منفعتی به شهرستان برساند از آن حمایت خواهیم کرد و اگر مرز رونق دارد مردم نیز باید از قبل آن منتفع شوند.

 

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع گمرک ایران گفت: ما برای مرز اهمیت ویژه‌ای قایل هستیم و مردم در مرزها در دوران دفاع مقدس متحمل هزینه های زیادی شدند و اگر مرز رونق دارد مرزنشینان از آن بی بهره نباشند.

 

وی ادامه داد:همکاری و تعامل همه دستگاهای مستقر در مرز موجب رونق تجارت، صادرات، تولیدات و اشتغال‌زایی در کشور خواهد شد.

 

 

در پایان تعدادی از تجار به بیان مشکلات صادرات در مرز پرداختند.

 

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و مرز پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.    

 

۵۴ درصد صادرات غیرنفتی ایران به عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان انجام می شود.

 

 

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد. پنج مرز رسمی پرویزخان، خسروی، شیخ صله، شوشمی و سومار در استان اکنون فعال است./ایرنا

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه