وضعیت صادرات دام زنده در سال ۱۴۰۱ چگونه خواهد بود؟

سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ 2599 6
وضعیت صادرات دام زنده در سال  ۱۴۰۱ چگونه خواهد بود؟ رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده با انتقاد به تعیین عوارض صادرات دام زنده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، بر این باور است با این تصمیم غیر کارشناسانه عملا صادرات دام زنده ممنوع می شود.

به گزارش تجارت بان، دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور تصمیم گرفته تا به ازای صادرات هر کیلوگرم وزن زنده دام سنگین ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان و  به ازای صادرات هر راس دام سبک، به مبلغ ۵۳ هزار و ۷۰۰ تومان  از صادرکنندگان دام دریافت کند. این در حالی است که تا به حال اعمال عوارض برای صادرات دام زنده سابقه نداشته است و بسیاری به آن انتقاد کرده اند.

 

منصور پوریان، رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: این کار عملا غیر کارشناسانه است چون هر کیلوگرم  وزن زنده دام حدود ۲ دلار تعیین شده  و با توجه به این نگاه که یکسری کشورها مثل ارمنستان، ترکیه و دیگر کشورهایی که دام دارند و صادر می کنند؛ این عوارض عملا توان رقابت را از ما می گیرد.

 

پوریان افزود:  از سوی دیگر برای صادرات یک دام سبک ۳۰ تا ۴۰ کیلویی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فقط عوارض صادراتی آن می شود. با این تفاسیر ما عملا نمی توانیم صادرات کنیم. این در شرایطی است که الان نیز در بحث صادرات دام زنده با مسائل مشکل زای دیگر مانند «برگشت ارز حاصل از صادرات و رفع تعهدات ارزی» مواجه هستیم.

 

کسانی که عوارض صادرات دام را نوشته اند، به هیچ عنوان به بحث صادرات دام و رقابت آن نگاه نکرده اند و یکطرفه در این خصوص تصمیم گیری کرده اند

 

تعیین عوارض برای صادرات دام زنده یک تصمیم یکطرفه است


وی خاطر نشان کرد: ما معتقدیم کسانی که عوارض صادرات دام را نوشته اند، به هیچ عنوان به بحث صادرات دام و رقابت آن نگاه نکرده اند و یکطرفه در این خصوص تصمیم گیری کرده اند.

 

این مقام مسئول تصریح کرد: الان قیمت دام در کشور روندی افزایشی دارد و با احتساب این عوارض غیر کارشناسی قطعا هزینه دام و قیمت دام در کشور خودبخود بالا می رود و صادرات هم انجام نخواهد شد.

 

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده با بیان اینکه مخالف عوارض صادرات دام زنده هستیم، گفت: بحث صادرات دام زنده همیشه یک سیاست حمایتی جهت حمایت از دامداران بوده است و با توجه به اینکه سال آینده نیز خشکسالی و کم آبی در کشور داریم، به شدت مستلزم این است که بخشی از تولید را به خارج از کشور صادر کنیم که دامدار در پروسه ضرر دهی قرار نگیرد.

 

با اعمال عوارض بر صادرات دام زنده، توان رقابت با سایر کشورها در حوزه صادرات را نخواهیم داشت

 

عوارض صادرات دام زنده، عوارض ممنوعیتی محسوب می شود


وی ادامه داد: اما اینگونه به نظر می رسد که با اعمال چنین عوارضی عملا صادرات را ممنوع کرده اند! به عبارت دیگر این عوارض نوعی عوارض ممنوعیتی است.

 

پوریان با بیان اینکه اعمال چنین عوارضی آن هم برای صادرات دام زنده هیچ گاه سابقه نداشته افزود: با چنین کار غیر کارشناسانه ای، نه تنها صنعت دامداری دیگر توان رقابت با سایر کشورها در حوزه صادرات دام را نخواهیم داشت بلکه هیچ صادر کننده ای عملا توان مالی برای پرداخت چنین عوارضی را ندارد. لذا می توان گفت صادرات دام زنده عملا ممنوع و متوقف می شود.

 

وی خاطر نشان کرد: در واقع با تعیین عوارض صادراتی برای صادرات دام زنده، آسیب های جدی به صنعت دامداری کشور و به خصوص به بخش بازرگانی این صنعت وارد خواهد شد. این در حالی است که حفظ این صنعت در شرایط فعلی نیز مستلزم حمایت ها و کمک های بخش دولتی است./خبرگزاری بازار

امتیاز مطلب: 33%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
طاهر سه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰
من یک دامدارهستم وازاین طرزرفتاردوگانه دولت ناامیدی رابه مابرگردانده چون اگرصادرات نشود من دامداربرشکست خواهم شدچون ازوقتی که جلوی صادرات راهمیشه به نحوی گرفته اندمابیشترضرردادیم توراه خدایه فکر به حال ما دامداران بکنید بیشترازاین چوب ندانم کاری این دولتمردان رانخوریم ارسال پاسخ
ش چهارشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۱
تورابه خدافکری به حال دامداران کنی ارسال پاسخ
مجتبی چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
خنده دار است هیچ گونه حمایتی از دامدار نمیشود دارن دامدار را سرکوب میکنند با برنامه های غیر کارشناسی ارسال پاسخ
دامدار پنجشنبه ۹ تير ۱۴۰۱
گوسفند باید کیلویی ۹۰۰ هزارتومان به فروش برسد من خودم گله دارم تصیمیم دارم اگه انطور ادامه داشته باشد مال خود را حرام کنم ودور بریزم تا کیلویی ۷۰هزار به مصرف کننده بدهم مگه دزدی کردم یا خرحمال شدم سه سال ضرر بدم ارسال پاسخ
09117541963 پنجشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۱
فروش دام زنده دارم ارسال پاسخ
عباس دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
واقعا وأستون خيلى متاسفم واردات دام رو ازاد كردين تا ما دامدارا رو بدبخت كنين ارسال پاسخ