صادرات ایران به عراق؛ 750 میلیون دلار در ماه

شنبه ۴ دى ۱۴۰۰ 577 0
صادرات ایران به عراق؛ 750 میلیون دلار در ماه صادرات ایران به عراق در 8 ماه ابتدای امسال از 6 میلیارد و 100 میلیون دلار عبور کرد.

به گزارش تجارت بان، سید حمید حسینی درباره آخرین وضعیت صادرات ایران به عراق، گفت:  تجارت جهانی در دو سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ متاثر از شیوع ویروس کرونا در جهان بود. بنابراین صادرات ما به عراق نیز از این موضوع مستثنی نبود و بر همین اساس به علت بسته بودن مرزهای عراق  طی چند ماه  پس از شیوع ویروس کرونا، صادرات ایران در سال ۲۰۲۰ به عراق کاهش یافت. 

 

عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: بسته بودن مرزهای عراق و کاهش فروش نفت عراق و در نتیجه کاهش درآمدهای ارزی عراق در آن دوران باعث شد که حجم تجارت بین دو کشور کاهش یابد و صادرات ما به این کشور به کمتر از ۸ میلیارد دلار رسید. 

 

حسینی بیان داشت: اما امسال با وجود اینکه مشکلات داخلی و مشکلاتی که در زمینه صادرات گاز و برق وجود داشت، صادرات فرآورده های نفتی به عراق داشتیم و در ۸ ماه ابتدای امسال صادرات ایران به عراق به بیش از ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار رسید و بر این اساس در هر ماه صادرات ما به عراق حدود ۷۵۰ میلیون دلار بوده است.

 

عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: با ادامه این روند دوباره به رکورد قبلی صادرات ایران به عراق یعنی صادرات بدون برق دست خواهیم یافت و اگر صادرات کالاهای قاچاق و کالاهایی که از طریق ترانزیت به عراق را هم به آمارهای صادراتی اضافه کنیم، حجم تبادلات ایران با عراق بسیار بیشتر از رقم فعلی می‌شود. 

 

وی با بیان اینکه امسال بیش از 5 میلیون تن کالا از ایران به عراق ترانزیت شده است، گفت: برخی کشورها از جمله امارات و ترکیه کالاهای ترانزیت شده را هم جزء آمار صادراتی خود به عراق محاسبه می‌کنند. 

 

وی با بیان اینکه بسیاری از صنایع، مازاد تولید خود را به عراق صادر می‌کنند، گفت: سهم ایران در بازار عراق به لحاظ مصالح ساختمانی (کاشی، سنگ، سرامیک، شیشه)، مواد غذایی (میوه و تره بار، صیفی جات)، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، لوازم خانگی، لبنیات، پوشاک و مبلمان و کفش بسیار قابل توجه است./خبرگزاری فارس 

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه