صادرات اولین محموله دام زنده از مرز باشماق

شنبه ۴ دى ۱۴۰۰ 502 0
صادرات اولین محموله دام زنده از مرز باشماق اولین محموله دام زنده که فرایند خرید، اخذ مجوز و قرنطینه خاصی را داشته از طریق مرز باشماق شهرستان مریوان به اقلیم کردستان صادر خواهد شد.

به گزارش تجارت بان،محمد فرید سپری امروز در چهاردهمین جلسه قرارگاه امنیت ‌غذایی استان کردستان، اظهار کرد: صادرات مقوله‌ای است که زمان بر بوده و شرایط خاص خود را دارد که در این میان صادرات دام زنده مشکلات وافری دارد که باید گفت این مهم برای اولین بار در استان کردستان به صورت عملی اجرایی شد. امروزه تلاش شبانه روزی همکاران جهاد کشاورزی، پشتیبانی امور دام، دامپزشکی و تعاون روستایی و با جدیت اتحادیه شرکت‌های دامداران استان به ثمر نشست.

 

وی تاکید کرد: بر اساس این مجوز یک هزار و ۱۵۰ راس دام زنده به مرور و با اعمال شرایط قنطینه ای صادر خواهد شد.

 

محمد فرید سپری در ادامه پیگیری اعطای تسهیلات به دامداران تحت عنوان دامدار کارت را با عاملیت بانک کشاورزی مطرح نمود و افزود: جهت شروع طرح، در حال حاضر ۱۴ میلیارد و سیصد میلیون تومان اعتبار به استان اختصاص داده شده است که در قالب کارتهای ۱۰ ، ۲۰ و ۵۰ میلیون تومانی بسته به تعداد دام موجود هر دامدار در اختیار آنها قرار داده خواهد شد.

 

وی ادامه داد: به ازای هر راس دام سبک ۳۰۰هزار تومان و هر راس دام سنگین هفتصد هزار تومان، جهت خرید نهاده در اختیار دامدار قرار خواهد گرفت .

 

سپری نرخ تسهیلات را یازده درصد با بازپرداخت یک ساله عنوان کرد و اظهار داشت : دامداران پس از ثبت نام در سامانه سیتا و اخذ معرفی نامه از سازمان جهاد کشاورزی نسبت به اخذ تسهیلات اقدام کنند. 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در زمینه حمایت از بخش عرضه خصوصا کمک به فعالین عرصه توزیع گوشت قرمز، خواستار اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای قصابی شد.

 

 وی افزود:پس از جمع آوری اطلاعات از صنف های مرتبط، بانکها با همکاری و هماهنگی جهاد کشاورزی نسبت به در اختیار نهادن تسهیلاتی که چرخه توزیع را روان تر به حرکت در آورده و دست تولید کنندگان را درعرضه محصولات بازتر خواهد نمود از هیچ کمکی دریغ نکنند.

 

وی تصریح کرد: این موضوع کمک به دامدار است و دام توسط اتحادیه دامداران به صورت نقد خریداری می‌شود و دست دلالان کوتاه شده و حلقه‌های زاید در این میان حذف خواهند شد. 

 

سپری با تاکید بر کمک به امهال وامهای کشاورزان، اظهار داشت: شرایط سال زراعی گذشته کمک مسئولین را می‌طلبد تا دست در دست هم، نگذاریم قهر طبیعت مشکلات مولدین ما را دو چندان کند.

 

وی در ادامه ضمن نوید احداث پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در مریوان خاطرنشان کرد: مجوز احداث این پایانه از سازمان توسعه تجارت اخذ شده و بزودی شاهد آن هستیم که تمام امورات مربوط به صادرات محصولات در پایانه یادشده محقق و باید به سمتی برویم که مرز فقط محل عبور باشد.

 

 وی افزود: این مهم علاوه بر ایجاد اشتغال، بر کیفیت محصولات صادراتی با توجه به این که جدا سازی و بسته بندی محصول در خود پایانه صورت خواهد گرفت کمک شایانی به کسب اعتبار در عرصه صادرات خواهد کرد.

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه