امضای تفاهم‌نامه‌ ۱۴ ماده‌ای تجاری اربیل و آذربایجان غربی + متن تفاهمنامه

چهارشنبه ۸ دى ۱۴۰۰ 618 0
امضای تفاهم‌نامه‌ ۱۴ ماده‌ای تجاری اربیل و آذربایجان غربی + متن تفاهمنامه این تفاهم‌نامه موضوعاتی مانند؛ تاسیس شرکت مشترک بازرگانی، گردشگری، نمایشگاه، منطقه صنعتی مشترک و... را در بر می گیرد.

به گزارش تجارت بان،  هیئت اقلیم کردستان متشکل از استاندار اربیل، مسئول رابط میان دولت اقلیم کردستان و ایران، مدیر گمرک حاج عمران در نشستی با استاندار آذربایجان غربی و مسئولان جمهوری اسلامی ایران در ارومیه تفاهم‌نامه‌ای ١٤ ماده‌ای برای توسعه‌ روابط اقتصادی و مبادلات بازرگانی امضا کردند.

 

بر اساس بیانیه‌ی استانداری اربیل، تفاهم‌نامه‌ی مذکور بر اساس تفاهم‌های قبلی به شرح زیر است:

 

١-‌ طرفین  در مورد تأسیس یک شرکت مشترک در جهت تسهیل مبادلات بازرگانی توافق کردند کە کمیته‌ای متشکل از ادارات مربوطه‌ این دو استان در اسرع وقت به چگونگی تشکیل آن خواهند پرداخت.

 

همچنین طرفین موافقت کردند که پیش از تشکیل "شرکت مشترک حمل‌ونقل" ضمن ادامەی روش‌های پیشین مبادلات مرزی، به مدت سه ماه هر ما١٠ کامیون ایرانی که حامل مواد با تاریخ ماندگاری کوتاه مدت هستند، محموله‌های خود را مستقیماً به داخل اقلیم کردستان منتقل کنند و ۱۰ کامیون از اقلیم کوردستان محموله‌های خود را به‌طور مستقیم به شهرهای ایران حمل بکنند. لازم است این روش انتقال کالا، پس از سه ماه از سوی ادارات مربوطه‌ی طرفین مورد بازبینی قرار بگیرد. 

 

٢-‌ طرفین در راستای توسعه‌ی بخش گردشگری، همکاری‌های رسانه‌ی، گشایش نمایشگاه‌های بازرگانی، تخصصی و مبادلات فرهنگی و ورزشی ابراز آمادگی کردند.

 

٣-‌ طرفین در مورد ایجاد منطقه‌ی صنعتی مشترک در مناطق مرزی استان‌های اربیل و آذربایجان غربی پس از انجام مطالعات از سوی وزارتخانه‌های مربوطه‌ی اقلیم کردستان و ایران توافق کردند.

 

۴-‌ در این نشست تصمیم گرفته شد که نشست‌های مشترکی میان مدیریت فرودگاه‌های اربیل و آذربایجان‌غربی در جهت ازسرگیری پروازها میان شهرهای اربیل ارومیه، برگزار بشود.

 

۵-‌ طرفین متعهد شدند در مورد رهنمودهای کنترل کیفت اطلاعات لازم را در اختیار یکدیگر بگذارند. 

 

۶ -‌ با اتکا به تجربیات جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه صنایع کوچک و متوسط، طرف ایرانی برای همکاری در جهت ایجاد کارگاه‌های صنعتی تبدیل و بسته‌بندی، تهیه‌ی آبیموه و لبنیات با بخش خصوصی و دولتی اقلیم کوردستان ابراز آمادگی کرد.

 

٧ – اتخاذ تصمیمی مبنی بر برگزاری اجلاس ماهانه مابین مسئولین پایانه مرزی حاج عمران – تمرچین برای بررسی و حل مشکلات و موانع در راستای ارتقاء و تسریع مبادلات تجاری.

 

۸ – طرفین در مورد ارتقاء همکاری بخش خصوصی برای تبادل معلومات بە زبان‌های کردی و فارسی مابین مراجع مربوطه در زمینه‌های مناقصه، توانایی فنی، سرمایه‌گذاری، صادرات و واردات توافق کردند.

 

۹ – پیگیری دولت اقلیم کردستان نزد دولت عراق فدرال برای پیشنهاد صادرات کالاهای ایرانی به کشور سوم.  

 

۱۰ – توافق طرفین در مورد سفر زائران ایرانی به امکان مقدس عراق از پایانه مرزی حاج عمران – تمرچین از طریق شرکت‌های جهانگردی هر دو کشور بر اساس قوانین جاری در کشورهای مربوطه.

 

۱۱ – طرفین بر مبادلات تجاری ۲۴ ساعتی در پایانه مرزی حاج عمران – تمرچین توافق کردند و طرف ایرانی پایبندی خود را به اعطاء پلاک به اتومبیل گردشگران اقلیم کردستان در پایانه تمرچین اعلام کرد.

 

۱۲- طرفین توافق کردند تمام کالاهای ایرانی که از پایانه‌های دیگر به اقلیم کردستان  وارد می‌شوند از پایانه مرزی حاجی عمران نیز وارد شوند.

 

۱۳ – طرفین بر تأیید قرارداد شرکت‌های گردشگری از سوی اقلیم کردستان و جمهوری اسلامی ایران موافقت کردند.

 

۱۴ – یادداشت تفاهم که شامل ۱۴ ماده و به زبان‌های کردی و فارسی می‌باشد از طرف هر دو استاندار امضاء شده است./ کردستان 24

 

 

امتیاز مطلب: 100%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه