مشکلات صادرات دام زنده چیست؟

چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ 519 0
مشکلات صادرات دام زنده چیست؟ مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری کرمانشاه در یک گفت و گو به تشریح مشکلات و دلایل صادر نشدن دام زنده به ویژه از استان کرمانشاه پرداخت.


به گزارش تجارت بان به نقل از ایسنا،صادرات دام زنده از کشور پس از پیگیری‌های فراوان از چندی قبل از سر گرفته شد و اگرچه در ابتدا سهمیه‌ای برای کرمانشاه تعیین نشد، اما طی روزهای اخیر سهمیه‌ای 10 هزار راسی برای کرمانشاه در نظر گرفته شد.

 

حالا مسئولین استان کرمانشاه عنوان می کنند به دلایلی از جمله نامناسب بودن زمان صادرات و اینکه صادرات در این مقطع می تواند به گرانی گوشت قرمز در بازار دامن بزند، فعلا برنامه ای برای صادرات دام زنده ندارند.

 

عبدالوحید محمدی مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه اخیرا 10 هزار راس سهمیه صادرات دام زنده برای کرمانشاه در نظر گرفته شده، گفت: صادرات این 10 هزار راس فعلا منتفی است و حتی خود اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده نیز تمایلی برای صادرات دام زنده در این مقطع و با این شرایط ندارد.

 

محمدی درباره دلایل عدم تمایل برای صادرات این 10 هزار راس دام، اظهار کرد: مهمترین عامل این است که اکنون زمان مناسبی برای صادرات نیست و مازاد دام برای صادرات نداریم.

 

وی دومین عامل بازدارنده را بالا رفتن قیمت دام زنده و به تبع آن قیمت گوشت قرمز اعلام کرد و یادآور شد: همچنین ساز و کاری که در سراسر کشور برای صادرات دام زنده در نظر گرفته شده مشکلاتی دارد که باعث شده صادرات برای فعالین این عرصه صرفه اقتصادی نداشته باشد.

 

 مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری کرمانشاه افزود: از سوی دیگر 48 ساعت زمان برای عملیاتی کردن صادرات این سهمیه 10 هزار راسی به کرمانشاه داده شده که فرصت بسیار کوتاهی است و نمی‌توان در این بازه زمانی کاری از پیش برد.

 

محمدی با بیان اینکه معضلات صادرات دام زنده فقط مختص به کرمانشاه نیست، تاکید کرد: در سراسر کشور از 300 هزار راس دام زنده‌ای که قرار بوده صادر شود، تنها شش درصد آن یعنی چیزی معادل حدود 18 هزار راس صادر شده که نشان می‌دهد شرایط و زمان در نظر گرفته شده برای صادرات مناسب نیست.

 

وی از رایزنی و مکاتبات برای تغییر زمان صادرات دام زنده خبر داد و عنوان کرد: در حال پیگیری هستیم که سهمیه 10 هزار راسی که برای کرمانشاه در نظر گرفته شده به زمان مناسب یعنی بهار سال آینده موکول شود.

 

مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری کرمانشاه به وضعیت بازار گوشت قرمز در استان کرمانشاه هم اشاره کرد و ادامه داد: اکنون قیمت گوشت قرمز در کرمانشاه تفاوت چندانی با سایر استان‌ها ندارد. اختلاف قیمت ناچیزی هم که وجود دارد ناشی از برخی مشکلات در زمینه شبکه توزیع است که برای اصلاح ساختار آن برنامه ریزی کرده ایم.

 

وی قیمت کنونی هر کیلو گوسفند زنده در میدان دام کرمانشاه را حداکثر 64 هزار تومان برای بهترین نوع اعلام کرد.

 

مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه در ایام پایانی سال تقاضا برای مایحتاج اساسی از جمله گوشت قرمز افزایش خواهد یافت، تاکید کرد: برنامه‌ریزی و جلسات را برای تنظیم بازار، تامین کالاها، اصلاح شبکه توزیع و نظارت بر بازار آغاز کرده ایم تا در روزهای پایانی سال با افزایش قیمت مواجه نشویم و مردم بازار آرامی را تجربه کنند.

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه