انتقاد اقلیم کردستان از محدودیت ساعت فعالیت مرز باشماق از سمت ایران

دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ 575 0
انتقاد اقلیم کردستان از محدودیت ساعت فعالیت مرز  باشماق  از سمت ایران مدیر مرز باشماق طرف سلیمانیه از محدودیت زمانی تردد مرزی از طرف ایران انتقاد کرد و گفت: طرف اقلیم کردستان عراق برای ورود گردشگران 24 ساعته فعال است اما در طرف ایران محدوده زمانی تردد از ساعت 9 تا 14 است.


به گزارش تجارت بان،  محمد طاهر مدیر مرز باشماق طرف سلیمانی عصر امروز در نشست مشترک مسوولان ایران و اقلیم کردستان عراق در مریوان اظهار کرد: این نشست با سه محور تعیین شده است که موضوع اول بحث منطقه آزاد بود و نکات لازم در مورد آن ارایه شد.

 

وی گفت: برای ایجاد منطقه آزاد مشترک به عنوان مدیر مرز باشماق طرف سلیمانیه آمادگی هر نوع همکاری داریم.

 

طاهر خاطرنشان کرد:  در سال 2019 یک میلیون و 200 هزار نفر در مرز باشماق تردد داشتند اما در چند سال اخیر به ویژه در سال 2021 این میزان با کاهش معنادار به 300 هزار نفر رسید.

 

وی اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم این عدد را به رقم قبل برسانیم نیاز به یک هماهنگی‌هایی است و پیشنهاد ما این است هر سه ماه یک بار نشست‌های مشترکی برای رفع مشکلات برگزار کنیم.

 

طاهر ادامه داد: تست کرونا یکی از چالش‌هایی دیگر مرز باشماق که باید به فکر رفع این مشکلات هم باشیم.

 

وی از محدودیت زمانی تردد مرزی از طرف ایران انتقاد کرد و افزود: طرف اقلیم کردستان عراق برای ورود گردشگران 24 ساعته فعال است اما در طرف ایران محدوده زمانی تردد از ساعت 9 تا 14 است. 

 

زیرساخت‌های باشماق زیبنده یک مرز بین‌المللی نیست

 

 سیروان محمد رییس اتاق بازرگانی سلیمانیه هم در این نشست اظهار کرد: باید به دو مرز باشماق و سیران بند به صورت ویژه نگاه شود و با سایر مرزها تفاوت داشته باشد.

 

وی گفت: زیرساخت‌های مرزی باشماق از جمله راه و محوطه‌سازی و زیرساخت‌های انرژی زیبنده یک مرز زمینی بین المللی و رسمی نیست.

 

سیروان محمد عنوان کرد: مجموعه کالا هست که مختص مرز باشماق است و از همین نقطه به سایر نقاط می‌رود ولی متاسفانه می‌بینیم این کالاها در سایر مرزها نیز صادر می‌شود.

 

وی اضافه کرد: در مورد منطقه آزاد صنعتی باید گفت این کار نیاز به یک بررسی بیشتر دارد و باید بتوانیم سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در این مناطق دعوت کنیم.

 

رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه اقلیم کردستان گفت: با تاسیس منطقه آزاد مشترک موافق هستیم و هر گونه همکاری که نیاز داشته باشد را دریغ نخواهیم کرد.

 

وی حمایت از تولیدات داخلی را مورد تاکید قرار داد و افزود: به جهت حمایت از تولید وارادات کالاهایی که در داخل عراق به اندازه کافی تولید می‌شود ممنوع است.

 

سیروان محمد اظهار کرد: شهرک صنعتی مشترک به شرط اینکه انرژی که به این مراکز اختصاص پیدا می‌کند با همان نرخی که به شهرک‌های صنعتی داخل ارایه می‌شود، باشد ارزشمند است./خبرگزاری فارس

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه