شرکای اصلی تجاری ایران اعلام شد

سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ 504 0
شرکای اصلی تجاری ایران اعلام شد سخنگوی گمرک ایران ضمن اعلام پنج مقصد صادراتی و پنج کشور تامین کننده کالا برای ایران، از رشد ۳۸ درصدی تجارت خارجی در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش تجارت بان، سید روح الله لطیفی در خصوص مقاصد اصلی صادراتی کشور گفت: چین، عراق، ترکیه، امارات و افغانستان پنج مقصد اول صادراتی کالاهای ایرانی از ابتدای سال تاکنون بوده اند. میزان تجارت خارجی ایران در یازده ماه نخست امسال ۳۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

 

سخنگوی گمرک ایران افزود: چین با ۲۵.۶۳ میلیون تن به ارزش ۱۲.۶۳ میلیارد دلار و با رشد ۴.۵ درصدی در وزن و ۵۶ درصدی در ارزش نسبت به سال گذشته در پله اول مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی قرار گرفته است.

 

وی گفت: عراق با خرید ۲۸ میلیون تن کالا به ارزش ۸.۲ میلیارد دلار و رشد ۱۷.۵ درصدی در وزن و ۲۰ درصدی در ارزش نسبت به مدت مشابه سال گذشته دومین هدف صادراتی ایران بوده است.

 

لطیفی از افزایش ۱۶۰ درصدی در وزن و ۱۵۳ درصدی در ارزش صادرات به ترکیه خبر داد و گفت: این کشور با خرید ۱۵.۳ میلیون تن کالا به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار در جایگاه سوم صادرات کالای ایرانی قرار دارد.

 

سخنگوی گمرک، امارات را با ۹.۸ میلیون تن به ارزش ۴.۲ میلیارد دلار چهارمین مقصد صادراتی ایران خواند که کاهش ۲۸ درصدی در وزن و افزایش ۳ درصدی در ارزش صادرات را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است.

 

به گفته لطیفی، پنجمین کشور هدف صادراتی ایران، افغانستان با ۳.۸ میلیون تن کالای به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار است که کاهش ۴۰ درصدی در وزن ۲۰ درصدی در ارزش را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.

 

وی همچنین ۵ کشوری که بیشترین میزان واردات از آنها انجام شده را به ترتیب امارات، چین، ترکیه، آلمان و سوئیس خواند و گفت: امارات اولین مبدا واردات برای کشور ۱۱.۵ میلیون تن کالا به ارزش ۱۴ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار بوده است که نشان دهنده رشد ۱۶۴ درصدی وزن و ۷۲ درصد در ارزش نسبت به سال گذشته است.

 

به گفته سخنگوی گمرک، دومین مبدا واردات ایران چین با ۳.۳ میلیون تن کالا به ارزش ۱۱.۱ میلیارد دلار بوده است. واردات از چین نسبت به سال گذشته ۰.۵ درصد در وزن و ۲۶ درصد در ارزش رشد داشته است.

 

لطیفی گفت: سومین مبدا وارداتی کشور، ترکیه با ۳.۵ میلیون تن به ارزش ۴.۷ میلیارد دلار بود که از لحاظ وزنی ۲۰ درصد کاهش و از لحاظ ارزش ۲۲.۵ درصد افزایش داشته است.

 

لطیفی همچنین چهارمین کشور مبدا وارداتی ایران را آلمان با ۶۸۳ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۴۲ میلیون دلار خواند که واردات از این کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۴۱ درصدی در وزن و ۲ درصدی در ارزش داشته است.

 

وی گفت: پنجمین کشور طرف معامله برای تأمین نیازهای کشور، سوئیس با یک میلیون و ۷۴۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۷۷ میلیون دلار با ۳۷ درصد رشد در وزن و ۹۴.۵ درصد در ارزش بوده است.

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه