بیشترین صادرات کالا به عراق از مرز پرویزخان

دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ 408 0
بیشترین صادرات کالا به عراق از مرز پرویزخان مرز رسمی پرویزخان را از مرزهای تجاری مهم کشور دانست و گفت: بیشترین میزان صادرات کالاهای غیرنفتی ایران از این مرز به عراق انجام می شود.

به گزارش تجارت بان،  مرادعلی تاتار روز یکشنبه در نشست کارگروه مرز پرویزخان با هیات مرزی کردستان عراق در خصوص حل مشکلات تجاری و مبادلات مرزی ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق در فرمانداری قصرشیرین، افزود: مرز رسمی پرویزخان  قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است که با بیش از ۵۰ درصد حجم صادرات برای ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق اهمیت زیادی دارد.

 

وی اظهار داشت: رفع موانع تجاری در مرزهای ۲ کشور و روان سازی مسیرهای ترانزیت کالا و سوخت از اهداف اقتصادی کشور جمهوری اسلامی ایران است.

 

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: بر این اساس کشور ایران درصدد است روابط تجاری بین ۲ طرف جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق بر اساس تفاهم نامه های منعقده ما بین ۲ کشور برقرار شود.  

 

وی اظهار داشت: مردم شهرستان مرزی قصرشیرین دارای قرابت های زیاد فرهنگی، دینی و قومی با مردم اقلیم کردستان عراق هستند از این رو باید با هم اندیشی با مسوولان اقلیم کردستان عراق به دنبال توسعه روابط باشیم و صادرات کالا با سهولت بیشتری از  مرز پرویزخان انجام شود.

 

تاتار اضافه کرد: با توجه به حجم بالای کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان نشست امروز در راستای حل مشکلات موجود در این مرز با مسوولان اقلیم کردستان عراق صورت گرفت.

 

رییس هیات عراقی و مسوول مرز پرویزخان اقلیم کردستان عراق نیز گفت: بر اساس سیاست های جدید اقلیم کردستان عراق، برنامه افزایش حجم مبادلات مرزی از ورودی پرویزخان در دستور کار اقلیم قرار دارد.  

 

عباس اسماعیل علی در ادامه جلسه به بیان مشکلات رانندگان و تجار عراقی و ایرانی در ۲طرف مرز پرداخت و بر تلاش بیشتر و عملیاتی جهت تسهیل در مراودات تجاری و اقتصادی ۲ طرف تاکید کرد.

 

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

 

مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.

 

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود./ایرنا 

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه