سخنگوی گمرک:

 لغو ممنوعیت صادرات ۴ محصول کشاورزی /احتمال وضع عوارض صادراتی به جای ممنوعیت

چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ 354 0
 لغو ممنوعیت صادرات ۴ محصول کشاورزی /احتمال وضع عوارض صادراتی به جای ممنوعیت نامه وزارت جهاد به گمرک در خصوص ممنوعیت صادرات چهار محصول گوجه، بادمجان، سیب زمینی و پیاز، با پیگیری‌های صورت گرفته و نظر شفاهی وزارت جهاد به گمرکات اجرایی ابلاغ نشد و صادرات این محصولات در حال حاضر ممنوع نیست.

به گزارش تجارت بان،  سیدروح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک، درباره ممنوعیت صادرات تعدادی محصولات کشاورزی اظهار داشت: طبق نامه وزارت جهاد کشاورزی صادرات چهار محصول کشاورزی سیب‌زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی و بادمجان به دلیل تنظیم بازار بررسی می‌بایست ممنوع می‌شد که به دلیل مباحث کارشناسی و فنی و تغییر نظر وزارت جهاد کشاورزی، نامه مذکور به گمرکات اجرایی ابلاغ نشد.

 

وی افزود: براساس قانون انتزاع، وزارت جهاد کشاورزی مسئول تولید و تنظیم بازار در بخش کشاورزی است و گمرک هم مجری قوانین و بخشنامه‌های قانونی است.

 

سخنگوی گمرک در ادامه گفت: به دلایل تغییر نظر وزارت جهاد در گفتگو‌های شفاهی این موضوع به گمرکات اجرایی ابلاغ نشده است و مقرر شده است که تغییراتی در این تصمیم از سوی وزارت جهاد کشاورزی لحاظ شود.

 

لطیفی افزود: ممکن است وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت صادرات را تبدیل به افزایش تعرفه عوارض صادراتی کند و بر اساس مباحث مطرح شده محصولات گلخانه‌ای گوجه یا بادمجان نیز شامل محدودیت یا افزایش عوارض صادراتی نشود.

 

وی در پایان گفت: معمولا بر اساس چند روش نسبت به تنظیم بازار اقدام می‌شود. یکی از روش‌ها افزایش تعرفه عوارض صادراتی است. روش دیگر ممنوعیت صادرات کالا‌هایی که در بازار داخل با کمبود مواجه شده‌اند و روش سوم هم تنظیم بازار با واردات بدون از دست دادن بازار صادراتی است، از آنجایی که در شرایط تحریمی کشور واردات کالا‌هایی که مشابه داخلی دارند، مرسوم نیست معمولا از روش سوم برای تنظیم بازار استفاده نمی‌شود.

امتیاز مطلب: 100%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه