بیش از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کالا سال گذشته از مرزهای کرمانشاه صادر شد

یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ 566 0
بیش از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کالا سال گذشته از مرزهای کرمانشاه صادر شد معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: سال گذشته بیش از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کالا از طریق مرزهای مبادلاتی استان کرمانشاه به عراق صادر شده است.

به گزارش تجارت بان، «بهزاد باباخانی» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه صادرات صورت گرفته از مرزهای استان در مقایسه با سال ۱۳۹۹ حدود ۱۵ درصد رشد داشته است، افزود: سهم استان کرمانشاه از کل صادرات کشور به لحاظ ارزش ۱۰ درصد و به لحاظ وزنی ۱۲ درصد است.

 

وی همچنین با بیان اینکه پنج استان کشورمان با عراق مرز مشترک دارند، گفت: در این میان سهم استان کرمانشاه به تنهایی ۵۳ درصد از کل صادرات کشور به عراق در سال گذشته بوده است که در حوزه صادرات غیرنفتی این رقم به ۴۳ درصد می رسد.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: این میزان از صادرات به دلیل جایگاه مناسب مبادلاتی استان است که به صورت همزمان با ۲ بخش کُردی و عربی عراق مرز مشترک دارد.

 

وی با بیان اینکه تعداد مرزهای مشترک کرمانشاه با عراق بیشتر از دیگر استان‌های همجوار با این کشور است، گفت: همین موضوع فرصت خوبی است تا با برنامه ریزی مناسب سهم خود را از مبادلات تجاری افزایش دهیم.

 

باباخانی در پایان ضمن اینکه خواستار نظارت بیشتر گمرک بر جلوگیری از قاچاق کالا به ویژه در حوزه کالاهای اساسی شد، بر استفاده از ظرفیت‌های مرزی برای واردات کالاهای مورد نیاز استان تاکید کرد.

 

وی همچنین گفت: برای بهره گیری بهتر از این ظرفیت ابتدا نیاز است که موضوع تاثیر افزایش واردات بر وضعیت اقتصادی استان و همچنین راهکارهای افزایش ظرفیت های وارداتی استان مورد بحث و بررسی کارشناسانه قرار گیرد.

 

استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق ۲ مرز رسمی و چهار بازارچه مرزی فعال دارد./ایرنا

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه