پرویزخان شاهراه بزرگ اقتصادی ایران؛ مرزی که خواب ندارد

دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ 491 0
پرویزخان شاهراه بزرگ اقتصادی ایران؛ مرزی که خواب ندارد مرز رسمی پرویزخان در شهرستان مرزی قصرشیرین، بزرگترین شاهراه اقتصادی ایران به عراق است که بیشترین حجم صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان از این گذرگاه بین‌المللی صادر می‌شود و می‌توان گفت تنها مرزی است که خواب ندارد و تمام ایام سال فعال است.

به گزارش تجارت بان، طبق آمارهای موجود ۵۴ بازارچه مرزی در مناطق مختلف مرزهای شرق، غرب، جنوب و شمال غرب کشور راه‌اندازی شده که ۴۰ بازارچه آن فعال است و این مرزها کانونی برای مبادلات تجاری و گسترش روابط با کشورهای همسایه هستند که استان کرمانشاه یکی از استان هایی است که نقشی مهم در صادرات کشورمان ایفا می کند.

 

استان کرمانشاه با داشتن ۳۷۱ کیلومتر مرز دارای ۶ مرز رسمی فعال و بازارچه مرزی با عراق است که مرز رسمی پرویزخان در این استان بزرگترین دروازه تجاری کشورمان برای صادرات کالاهای ایرانی به عراق  است به گونه ای که بیش از ۵۰درصد صادرات به این گذرگاه رسمی و بین المللی اختصاص دارد.

 

با توجه به قرابت فرهنگی بین استان مرزی کرمانشاه با استان های اقلیم کردستان عراق و آداب و رسوم و زبان کُردی و اشتراکات دینی، کشور عراق بهترین بازار برای فروش کالاهای ایرانی است.

 

پرویزخان، خسروی، سومار، شیخ صالح، شوشمی، تیله کوه و سازان مرزهای استان کرمانشاه با عراق هستند که از میان این مرزها پرویزخان به دلیل اهمیت آن و حجم بالای صادرات غیر نفتی همواره پررونق ترین مرز برای مبادلات تجاری و مرزی بوده و این مرز خواب ندارد.

 

 مرز رسمی پرویزخان در مسیر راه ابریشم، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول ۹۰۰ کیلومتر به کشورهای اروپایی است و  باتوجه به وضعیت نامناسب زیرساخت ها در عراق، بهترین نقطه برای سرمایه گذاری ایران در این کشور و اقلیم کردستان است. مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد و هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

 

مرز پرویزخان با توجه به فعالیت شبانه روزی به یکی از مهم ترین مرزهای تجاری جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده و همین امر سبب توجه جدی مقامات استانی و کشوری به این گذرگاه بین المللی شده است.

 

اهمیت مرز رسمی پرویزخان باعث شده تا همواره کانون بازدید و توجه مقامات و مسوولان کشوری باشد و از این رو مقامات کشوری و وزارت خانه های مختلف کشور در طول سال بازدیدهای زیادی از این مرز دارند و تلاش می‌کنند پرویزخان روند رو به رشد خود را در زمینه تجارت همچنان حفظ کرده و  تقویت شود.

 

گمرک پرویزخان نیز اکنون از امکانات خاص و به روزی برخوردار است و انجام تمام امور مربوط به ترانزیت و تخلیه و بارگیری و ترخیص کالا در این مرز انجام می‌شود که البته با توجه به حجم بالای صادرات در این مرز همچنان نیازمند تقویت زیرساخت های لازم است.

 

مرز رسمی پرویزخان یک مسیر امن و ایمن برای صادرات کالا است و بیشترین تجار عراقی رغبت دارند تا از این مرز مبادلات تجاری خود را انجام دهند و تجار عراقی آن را هم‌تراز مرز "ابراهیم خلیل "در ترکیه می دانند.

 

از دلایل گرایش تجار عراقی به انجام مبادلات تجاری از مرز رسمی پرویزخان هموار بودن مسیر، راه دسترسی مناسب و ارزان ترین مسیر برای صادرات و حمل کالاهای ایرانی است.

 

امروز مرز پرویزخان به یک مسیر مطمئن برای صادرات و تخلیه و بارگیری کالا تبدیل شده که استقرار بیش از ۱۲ شرکت حمل و نقل بین المللی در این مرز گویای این واقعیت است.

 

نمایندگی دستگاه های مختلف مربوط به حوزه تجارت نیز شامل ادارات صمت، قرنطینه نباتی، استاندارد، نمایندگی اتاق بازرگانی، بهداشت و درمان، آتش نشانی، شرکت نفت و پایانه مرزی در این گذرگاه مرزی مستقر هستند و جایگاه اداری گمرک پرویزخان نیز با توجه به حجم بالای صادرات و اهمین آن اداره کل است.

 

وجود توقف گاهی بزرگ برای نوبت دهی کامیون های صادراتی و یک انبار بزرگ سرپوشیده و یک انبار روباز از قابلیت های مرز رسمی پرویزخان است.

 

وجود  ۱۵دستگاه جرثقیل های بزرگ و ۴۴ دستگاه  لیفتراک دارای مجوز که ۲۲ دستگاه فعال برای تخلیه و بارگیری کالاها در محوطه مرز پرویزخان، اشتغالحدود هفت هزار نفر از تجار و کارگران و رانندگان از دیگر ظرفیت های این مرز است به گونه ای که اکنون تنها یک هزار و ۳۰۰ کارگر بیمه شده و تعدادی کارگر روز مزد بدون بیمه نیز از قبل این مرز نان می خورند.

 

پرسنل ادارات مستقر در مرز با توجه به شبانه روزی بودن فعالیت های اقتصادی در این مرز در شیفت های مختلف به صورت ثابت پای کار هستند.

 

در مرز رسمی پرویرخان توقف زمان معنا ندارد و کارکنان دستگاه‌های مختلف بدون تعطیلی در این مرز فعالیت می‌کنند و در ایام مختلف سال که سایر دستگاه های دولتی از تعطیلات  مختلف در طول سال بهره مند می‌شوند، پرویرخان همچنان فعال است و بدون وقفه به کار خود ادامه می‌دهد.   

 

۵۴ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی کشور از پرویزخان به عراق صادر می شود

فرماندار قصرشیرین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ۵۴ درصد صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان از مرز رسمی پرویزخان در قصرشیرین انجام می شود که حجم فعالیت روزانه این مرز صادرات بیش از یک هزار و ۵۰۰ کامیون کالا به حوزه کُردی در شمال عراق است.

«مرادعلی تاتار» افزود: مرز پرویزخان از اواخر سال ۷۶ به صورت رسمی راه اندازی شد که در ابتدای احداث وسعت این مرز که به شکل بازارچه فعالیت داشت سه هکتار بود اما با تلاش مسوولان در طول سالیان گذشته وسعت آن به ۳۷۵ هکتار رسیده است.

پرویزخان نقشی مهم در ورود ارز به کشور دارد

فرماندار قصرشیرین در ادامه گفت: تجار و بازرگانان و صادرکنندگان در مرز رسمی پرویزخان به میزان صادراتی که انجام می دهند ارز وارد کشور می کنند و با توجه به حجم بالای فعالیت این مرز نقشی مهم در رود ارز به کشورمان دارد.

تاتار افزود: تمام مبادلات مرز پرویزخان و دیگر مرزهای کشورمان با عراق یا با ریال و یا دینار انجام می شود که خود دینار نیز یک ارز خارجی است و این می تواند منجر به رونق اقتصادی کشور و ثبات اقتصادی و بازار شود.

وی اظهار داشت: تحریم ها دشمن، تورم،  گرانی، مشکلات اقتصادی، سیل و زلزله در سالیان گذشته و بحران کرونا هیچ کدام بر فعالیت مرز رسمی پرویزخان تاثیرگذار نبوده بلکه شاخص های آماری نشان دهنده رشد بالای دلاری و وزنی محموله های صادراتی از این مرز بین المللی است.                                         

 

بیش از یک میلیارد دلار کالا سال گذشته از مرز پرویزخان صادر شد

مدیرکل گمرک پرویزخان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: سال گذشته در مجموع یک میلیارد و ۲۲ میلیون و ۶۲۲ هزار دلار کالا از طریق این مرز رسمی به عراق صادر شد که ارزش وزنی کالاهای صادر شده طی پارسال از مرز رسمی پرویزخان در مجموع  ۲ میلیارد و ۵۳۳ هزار و ۸۷۴ تن بود.

 

«قاسم مطلبی» اظهار داشت: عمده کالاهای صادر شده از این مرز رسمی به عراق میوه و تره بار، کاشی و میلگرد بوده است.

 

مدیرکل گمرک پرویزخان ادامه داد: از نظر شاخص های آماری در ۲ ماه پایانی سال گذشته (بهمن و اسفند) شاهد رشد ۱۵ و ۶ درصدی ارزی (دلاری) نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن بودیم.

 

تقویت زیرساخت های مرز رسمی پرویزخان

مطلبی ادامه داد: تقویت زیرساخت های مرز رسمی پرویزخان در دست اقدام است و هم اکنون طرح سامان دهی درب خروج صادرات مرز رسمی پرویزخان با اعتبار یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در دستور کار است که پیش بینی می شود تا تیرماه امسال به بهره برداری برسد.

 

وی گفت: مرحله اول طرح جامع گمرک مرز رسمی پرویزخان با ۱۳۰ میلیارد ریال هزینه کرد (اعتبار) پارسال به بهره برداری رسید که این طرح در سال ۹۷ وارد فاز اجرایی شد و بزرگترین طرح گمرک از نظر ریالی و شامل بخش های مختلف تجاری و رفاهی و پارکینگ است.

 

وی ادامه داد: علاوه بر صادرات کالاهای غیر نفتی، در زمینه سوخت هم روزانه ۳۰۰ تانکر ورودی به کشور داریم و ۳۰۰ تانکر خالی به عراق برمی گردند که در مجموع روزانه ۶۰۰ تانکر سوخت رسان پر و خالی به صورت شبانه روزی از این مرز رسمی تردد می‌کنند.

 

مدیرکل گمرک پرویزخان در ادامه گفت: با توجه به اینکه کشور عراق تعرفه کالاها را برداشته پیش بینی می شود آمار صادرات در ماه های آینده  افزایش یابد.

 

مطلبی اضافه کرد: هرساله در اردیبهشت ماه عراق به خاطر حمایت از محصولات کشاورزی خود تعرفه تره بار را افزایش می‌دهد و به نوعی صادرات این محصولات در مقاطعی از سال متوقف می‌شود.

 

۳۰ هزار مسافر خارجی سال گذشته از پایانه‌های کرمانشاه وارد کشور شدند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: سال گذشته بیش از ۳۰ هزار اتباع خارجی از طریق پایانه‌های کرمانشاه وارد کشور شدند که نسبت به سال ۹۹ بیش از هشت و نیم برابر رشد داشته است.

«فریبرز کرمی» افزود: استان کرمانشاه دارای پنج پایانه مرزی رسمی است که در سال گذشته ۳۰ هزار و ۱۴۱ مسافر خارجی از این پایانه ها وارد کشور شدند.

 

وی همچنین از افزایش پنج برابری خروج مسافر ایرانی از پایانه های مرزی استان خبر داد و گفت: بیش از ۴۶ هزار مسافر ایرانی و بالغ بر ۳۴ هزار مسافر خارجی از مرزهای رسمی استان خارج شدند که در این خصوص هم با رشد پنج برابری نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو بوده ایم.

 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه توسعه و ساماندهی پایانه‌های مرزی به عنوان مبادی ورود و خروج به کشورهای همجوار از اهمیت بالایی برخوردار است طرح‌های عمرانی مختلفی به منظور تسهیل ورود و ارائه خدمات مطلوب به مسافرین و زائران انجام شده است.

 

کرمی تصریح کرد: نظام مراقبت بیماری‌ها بصورت کارآمد و قدرتمند در پایانه مرزی استان حاکم بوده و تمام اتباع ایرانی و خارجی در هنگام ورود به کشور بصورت دقیق مورد ارزیابی قرار گرفته و اتباع خارجی در صورت مثبت شدن تست کووید به کشور عراق بازگشت داده می‌شوند.

 

تاکید استاندار کرمانشاه بر تقویت مبادلات تجاری و تسهیل فرآیندها در مرز

استاندار کرمانشاه نیز در سفری که ایام نوروز به قصرشیرین داشت، بر تقویت مبادلات تجاری، تسهیل فرآیندها، بهبود وضعیت خدمات در پایانه مرزی و تسریع در روند اجرای مطلوب طرح جامع پایانه مرزی پرویز خان تاکید کرد.

 

«بهمن امیری مقدم» افزود: توسعه بازارچه ها و مرزهای رسمی نقش بسیار مهمی در رونق اقتصادی و افزایش اشتغال و کمک به پایداری جمعیت در مرزها دارد که در اهداف توسعه ای استان نیز لحاظ گشته است.

 

وی ظرفیت مرزهای استان را برای رشد و توسعه اقتصادی و به ویژه تولید کالاهای صادرات محور دانش بنیان خاطرنشان ساخت و گفت: برای تسهیل مبادلات تجاری و تقویت روابط با کشور همسایه باید فازهای توسعه ای طرح جامع به صورت مطلوب انجام و تسریع لازم در عملیات اجرایی صورت گیرد.   

 

سامان‌دهی مرز رسمی پرویزخان در دست اجرا است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز در حاشیه بازدید از مرز رسمی پرویزخان گفت: سامان دهی مرز رسمی پرویزخان از مهمترین مرزهای مهم تجاری کشور در شهرستان قصرشیرین به عنوان یکی از اولویت های مهم در دست اجرا است.

 

«بهزاد باباخانی» افزود: تاکید استاندار کرمانشاه بر سامان دهی مرزها به خصوص مرز رسمی پرویزخان به عنوان یک اولویت و پیگیری مصوبه های مرتبط با این مرز به منظور تقویت زیرساخت ها و توسعه ی مبادلات تجاری است.

 

وی اظهار داشت: مهم ترین برنامه های در دست اقدام با مرز رسمی پرویزخان را سامان دهی نظم و ترتیب در مرز، تقویت زیرساخت های مرتبط با صادرات، حذف گره های ترافیکی و جاهایی است که بدون ارایه هیچ گونه خدماتی به دریافت عوارض اقدام می کنند.

 

باباخانی ادامه داد: توسعه تجاری و مبادلات مرزی در مرز پرویزخان از موارد دستور کار مدیران استان کرمانشاه است.

 

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود./ایرنا

                                                    

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه