شهر شگفت انگیز آمیدی یک منطقه گردشگری شگفت انگیز در اقلیم کردستان

یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ 1504 0
شهر شگفت انگیز آمیدی یک منطقه گردشگری شگفت انگیز در اقلیم کردستان آمیدی یک منطقه گردشگری شگفت انگیز در دهوک، اقلیم کردستان است که سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی از آن بازدید می‌کنند.

به گزارش تجارت بان،شهر ئامیدی را شاید بتوان یکی از زیباترین شاهکارهای دانش و توانایی بشر دانست. این شهر مرتفع بر روی یک تکه زمین پهن قله مانند ساخته شده که دیوارهای بیضی شکل آن بدون وسایل خاص غیرقابل صعود می باشد. این شهر شگفت انگیز بیشتر به یک قلعه جنگی می ماند با این تفاوت که دیوارهای آن توسط انسان ساخته نشده بلکه به صورت طبیعی وجود داشته است. شهر آمیدی همیشه یک نقطه استراتژیک بوده و امپراتوری‌ها در طول تاریخ برای تسخیر آن تلاش کرده‌اند.

 

شهر تاریخی آمیدی، قرن‌هاست که محل زندگی مسلمانان و مسیحیان است.

 

آمیدی به دلیل وجود پیروان اقوام و مذاهب متعدد در آن که از دیرباز به طور مسالمت آمیز در کنار هم زندگی کرده‌اند، اشتهار خاصی یافته است.

 

ئامیدی، شهری که امکان گسترش ندارد

ابوبکر خلیل، تاریخ‌نگار درباره آمیدی گفت: "آمیدی یک شهر منحصر به فرد و نمونه‌ای از همزیستی مسالمت آمیز است .. این شهر به خاطر موقعیت جغرافی‌اش، از نظر فیزیکی نه رشد می‌کند و نه گسترش می‌یابد".

این شهر در زمان های قدیم بر روی قله کوهی بلند به شکل دایره ساخته شده است و در ۹۰ کیلومتری شمال شرق شهر دهوک در  استان دهوک عراق واقع شده است. این شهر که شمالی ترین شهر عراق محسوب می گردد با شهر  موصل ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

 

قدمت این شهر باستانی به ٣ هزار سال پیش از میلاد مسیح یعنی دوران آشوریان باستان باز می‌گردد. همچنین در قرن یازدهم یک پادشاهی‌ مهم کُرد در آن برقرار بوده است.

 

این تاریخ‌نگار می‌گوید که آمیدی همیشه یک نقطه استراتژیک بوده و امپراتوری‌ها در طول تاریخ برای تسخیر آن تلاش کرده‌اند.

 

آمیدی همچنین یک منطقه گردشگری شگفت انگیز در اقلیم کردستان است که سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی از آن بازدید می‌کنند.

 

مکان های تاریخ شهر ئامیدی
شهر ئامیدی که به صورت «امیدی» و «عمادیه» نیز یاد می شود علاوه بر زیبایی طبیعی که دارد چندین مکان تاریخی را نیز در دل خود جای داده است. دروازه قدیم شهر، مناره بزرگ، دروازه زرادشتی، مدرسه قوبهان، مکان تابستانی سولاف از جمله مکان های تاریخی این شهر می باشد.
 

آب انبارهای زیبای شهر ئامیدی

شهر ئامیدی در کنار دیگر زیبایی های طبیعی که دارد از هنر انسان ها نیز بی بهره نبوده است. ساکنان این شهر مرتفع احتمالا برای تأمین آب شرب و آب مورد نیاز خود برای مصارف خانگی و شاید هم آبیاری درختان و دیگر گیاهان آب انبارهای بزرگی را کنده اند. آب باران در این آب انبارهای بزرگ ذخیره می شود.



شمار قابل توجهی از ساکنان آمیدی به تولید ارده اشتغال دارند، قدیمی‌ترین کارخانه تولید ارده در این شهر پنج قرن قدمت دارد. و در مجموع این شهر دارای هشت کارخانه تولید ارده است.

ارده آمیدی بسیار مشهور است و به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

شهر آمیدی هزار متر درازا و ٥٥٠ متر پهنا دارد، و هزار و ٢٠٠ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

 

آمیدی بر بلندای یک فلات کوچک بنا شده و محل زندگی ٦ هزار نفر است که در هزار و ٢٠٠ خانه زندگی می کنند.
 

بازدید از این شهر کار سختی نیست. تنها کاری که می کنید به  اقلیم کردستان سفر کنید به استان دهوک این کشور بروید و از گذراندن چند شب و روز در این شهر لذت ببرید.

امتیاز مطلب: 100%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه