استقرار تیم‌های ویژه بهداشت در مرز مهران

دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ 370 0
استقرار تیم‌های ویژه بهداشت در مرز مهران تیم‌های ویژه بهداشت و درمان برای کنترل "آبله میمون" در مرز مهران مستقر هستند

به گزارش تجارت بان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: هیچ موردی از "آبله میمون" در استان ایلام گزارش نشده است و به جهت کنترل این بیماری نیز تیم‌های ویژه بهداشت و درمان در مرز مهران استقرار دارند.


علی نیکونهاد اظهار داشت: هیچ موردی از "آبله میمون"  در استان ایلام گزارش نشده است و به جهت کنترل این بیماری نیز تیم‌های ویژه بهداشت و درمان  در مرز مهران استقرار دارند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: استقرار این تیم‌ها علاوه بر مرز مهران که مسافران ورودی را غربالگیری می کند جهت همین اقدام در فرودگاه شهدای ایلام نیز استقرار و اقدامات پیشگیرانه را انجام می دهد.

 

به گفته نیکو نها؛بکارگیری تمام امکانات جهت مقابله با این بیماری در استان ایلام لحاظ و بحمدالله مورد مشکوک نیز تا کنون مشاهده و گزارش نشده است.

 

وی به علائم این بیماری اشاره و خاطرنشان کرد:  علائم بیماری آبله میمون بسیار به بیماری آبله مرغان شباهت دارد و در فصل بهار نیز آبله مرغان بیماری شایعی است و احتمال دارد که به موارد مشکوکی برخورد کنیم که در این صورت از فرد مشکوک  نمونه‌گیری کرده و به انستیتو پاستور تهران ارسال خواهد شد اما خوشبختانه تا این لحظه در استان ایلام به مورد مشکوکی برنخورده‌ایم.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام درباره علائم شایع آبله میمون گفت: علائم این بیماری خیلی به آبله مرغان که همه در دوران بچگی تجربه کرده‌ایم، شباهت دارد و در روزهای اول خودش را با بدن درد و تب نشان می‌دهد و چند روز بعد دانه‌های حاوی مایع که به آنها جوش‌های آبدار می‌گویند در سطح صورت، دست و پا قابل مشاهده است.

 

وی ادامه داد: شباهت بیماری آبله میمون با آبله مرغان باعث شده که از نظر بالینی نتوان تشخیص دقیقی دارد و حتما باید نمونه به آزمایشگاه ارسال و در آنجا تایید شود. اگر کسی این علائم را مشاهده کرد حتما باید به مراکز بهداشتی یا پزشک نزدیک به محل سکونتش مراجعه کرده و تا خشک شدن دانه‌ها در منزل قرنطینه شود چون فرقی ندارد که به‌ آبله میمون مبتلا شده باشد و یا به آبله مرغان، هر دو بیماری بسیار مسری هستند.

 

وی در پاسخ به اینکه علوم پزشکی ایلام چه راهکاری برای پیش‌گیری از شیوع بیماری در سطح استان اتخاذ کرده است، متذکر شد: اکثر مواردی که در سطح جهان گزارش شده از بین کسانی بوده که به نوعی با قاره آفریقا تماس داشته‌اند و به همین دلیل در همه فرودگاه‌های کشور از جمله اقدامات کنترلی انجام اما با توجه به نداشتن فرودگاه بین المللی در ایلام مرز زمینی مهران و فرودگاه شهدای ایلام مورد رصد تا این بیماری در استان شیوع پیدا نکند.

 

 

نیکو نهاد گفت: مردم نباید بترسند کرونا و آبله میمون دو بیماری کاملا متفاوت هستند و مقایسه این دو بیماری درست نیست. در زمان همه‌گیری کرونا نیز قرنطینه خانگی راهکار جدی برای کاهش و جلوگیری از انتشار بیماری در سطح جامعه بود. در شرایط فعلی هم اگر کسی علائم مشابه به آبله مرغان را پیدا کرد، باید در منزل قرنطینه شود و نکات بهداشت فردی را رعایت کند./تسنیم

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه