عراق مقصد مناسب صادراتی محصولات دانش بنیان کشاورزی ایران

دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ 729 0
عراق مقصد مناسب صادراتی محصولات دانش بنیان کشاورزی ایران رایزن اقتصادی ایران در عراق گفت: عراق با مشکلات مختلف در زمینه تامین محصولات کشاورزی به دلیل خشکسالی روبرو است و ایران می تواند از این فرصت برای صادرات محصولات دانش بنیان استفاده کند.

به گزارش تجارت بان، جلسه هم اندیشی فعالان اقتصادی استان اصفهان و رایزنان اقتصادی فعال در کشورهای همسایه، که با موضوع تولید و صادرات محصولات دانش بنیان برگزار شد، فعالان این بخش مواردی مانند عدم اجازه صادرات به بهانه هایی مانند وجود نیاز داخلی و یا واردات یک محصول به کشور و عدم حمایت از تولید همان محصول و توسعه بازارهای داخلی را از مهم ترین مشکلات خود در مزنیه تولید محوصلات دانش بنیان دانستند.

 

برنامه ریزی درست برای صادرات محصولات دانش بنیان

رایزن اقتصادی ایران در عراق در حاشیه این نشست در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کشور عراق با مشکلات مختلف در زمینه تامین محصولات کشاورزی به دلیل خشکسالی و کمبود آب و خاک مناسب برای کشت روبرو است و ایران می‌تواند از این فرصت برای صادرات محصولات کشاورزی دانش بنیان خود استفاده کند.

 

عبدالامیر ربیهاوی افزود: ما باید برای صادرات این نوع کالاها که با فناوریهای نوین تولید شده برنامه ریزی مناسب داشته باشیم و در این ارتباط به مذاکره مستقیم و رو در رو با کشورهای همسایه بنشینیم.

 

رایزن اقتصادی ایران در عراق بیان کرد: وزرات کشاورزی عراق به عنوان متولی برخی محصولات کشاوری دو بخش وارد کننده بذر، خدمات و محصولات و تکنولوژی های کشاورزی دارد که یکی شرکت «بین النهرین» است و بخش دوم به عنوان یک بخش خصوصی «اتحادیه کشاورزان عراق» است که با یک هزار و ۲۰۰ شعبه در استانهای مختلف عراق، کار نظارت و تامین محصولات کشاورزی را انجام می دهد.

 

عراق مشتاق محصولات و فناوریهای نوین آبیاری و کشاورزی
وی با بیان اینکه این اتحادیه مخاطب خوبی برای فعالان این بخش در ایران است تا از این فرصت برای عرضه کالاهای خود و صادرات آن به عراق استفاده کنند، ابراز کرد: فعالان اقتصادی می توانند با این اتحادیه به خوبی مرتبط شوند و تولید محصولات و فناوریهای نوین کشاورزی و آبیاری استقبال خوبی از آنها خواهد شد.

 

وی بابیان اینکه ایران تنها ۱۲ تا ۱۵ درصد سبد مصرفی عراق را در دست دارد و این در حالی است که امکانات و مزایای محصولات کشاورزی آن از سایر کشورهای همسایه عراق بیشتر است، گفت: البته رویکردها در دولت جدید عوض شده است و همایشهای مختلفی در عراق و ایران برگزار شده که به اطلاع رسانی تجار دو طرف کمک می کند اما باید در این زمینه فعال تر عمل کنیم.

 

مذاکره رو در روی تجار و فعالان اقتصادی در نمایشگاه‌های بین المللی
رایزن اقتصادی ایران در عراق تصریح کرد: در واقع در پذیرش و اعزام هیئت‌های تجاری در عراق و بصره در طول سالهای گذشته بسیار ضعیف عمل کردیم و باید این امر را در نمایشگاه‌های بین المللی که در پایتخت یا دیگر نقاط کشور عراق برگزار می شود، جبران کنیم.

 

وی گفت: در این نوع نماشگاه ها افراد فعال در زمینه فناوری های نوین کشاورزی می توانند از این فرصت برای رایزنی های مناسب برای دیگر تجار استفاده کنند و با تبادل اطلاعات و تجارب در این راستا به یقین بازخورد خوبی خواهند دید./بازار

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه