صادرات بیش از ۱۰۰ میلیون دلار کالا مرز خسروی

شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ 445 0
صادرات بیش از ۱۰۰ میلیون دلار کالا  مرز خسروی ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه گفت:۱۱۶ میلیون و ۴۹۹ هزاردو ۶۰۳ دلار کالا در ۲ ماه سپری شده از سال جاری از مرز رسمی خسروی به عراق صادر شده است.

به گزارش تجارت بان، بختیار رحمانی پور عصر جمعه در حاشیه نشست ستاد اربعین با حضور استاندار کرمانشاه و مدیران کل دستگاه های عضو ستاد اربعین، افزود: ارزش وزنی کالاهای صادر شده از مرز رسمی خسروی به عراق ۲۹۸ هزار ۷۴۰ تن بوده است.

 

وی با بیان اینکه میزان صادرات کالا در دو ماهه اول امسال از نظر وزنی ۵۳ درصد و از نظر ارزشی ۲۳ درصد رشد داشته است، عمده کالاهای صادر شده از مرز رسمی خسروی را میلگرد و آهن آلات، کاشی و سرامیک  و سنگ های ساختمانی عنوان کرد.


ناظرگمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه در ادامه با اهمیت تردد زوار در اربعین امسال از مرز خسروی اظهار داشت:تلاش می‌کنیم در این ایام وقفه ای در صادرات کالا صورت نگیرد و همزمان کار صادرات و تردد زوار انجام شود.


رحماتی پور گفت: مرز رسمی خسروی در قصرشیرین از مرزهای مهم و راهبردی کشور است که از دیرباز محل مراودات تجاری و تردد زوار برای زیارت عتبات عالیات بوده است.


وی گفت:استان کرمانشاه همواره مفتخر به میزبانی زوار بوده و امیدواریم در اربعین امسال و بازگشایی این مرز مهم زائران عتبات عالیات در سایه تامین زیرساخت‌های این مرز سفری خوب را  تجربه کنند.

 

رحمانی پور افزود: استان کرمانشاه  با داشتن ۳۷۱ کیلومتر مرز زمینی با کشور عراق از شرایط خاص و ویژه ای برای افزایش مبادلات تجاری به کشور عراق برخوردار است که گمرک آمادگی استفاده لازم از این ظرفیت را دارد.

 

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز دو مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

 

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

 

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و  ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

 

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

 

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است./ایرنا

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه