دورخیز عراق به سمت انرژی های تجدیدشونده همزمان با افزایش تولید نفت

سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ 461 0
دورخیز عراق به سمت انرژی های تجدیدشونده همزمان با افزایش تولید نفت دو وزیر محیط زیست و دارایی عراق می گویند که عراق برای سرمایه گذاری در بخش انرژی های تجدید شوند و کاهش اعتماد بر نفت برنامه ریزی کرده است.

به گزارش تجارت بان، «علی العلاوی» وزیر دارایی و «جاسم الفلاحی» وزیر محیط زیست عراق روز گذشته (یک شنبه) در همایشی با عنوان «امنیت انرژی در شرایط بحرانی» در بغداد گفتند که عراق برای ۱۰ سال آینده بر روی اعتماد بیشتر بر انرژی های تجدید شونده برنامه ریزی و از تکیه بر نفت به عنوان تنها منبع درآمدی و اقتصادی عراق، کم خواهد کرد.

 

همزمان «احسان عبدالجبار» در کنفرانس خبری جداگانه ای تاکید کرد که عراق در حال حاضر سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز صادرات دارد و برنامه ریزی کرده است تا این صادرات تا سال ۲۰۲۷ به ۸ میلیون بشکه در روز برسد.

 

وی تولید هشت میلیون بشکه نفت خام در روز را ظرفیت واقعی عراق برای صادرات طلای سیاه دانست.

 

این در حالی است که وزیر محیط زیست عراق می گوید که بغداد برای گسترش فضاهای سبز و مقابله باریزگردها و تشویق کشاورزی، برنامه ریزی کرده تا در طول ۱۰ سال آینده، در زمینه بهره برداری از انرژی های تجدید شونده سرمایه گذاری کند.

 

وزیر دارایی عراق نیز در همین راستا تاکید دارد که عراق برنامه هایی دارد تا طی این مدت از کشور صادرکننده نفت، به کشور صادرکننده برق - به عنوان انرژی پاک - تبدیل شود.

 

علی علاوی می افزاید که عراق نباید فقط بر صادرات نفت متکی باشد بلکه باید اهتمام خود را بر بخش برق متمرکز کند.

 

به گفته وی، در طول ۲۵ سال آینده، تقاضا برای انرژی در جهان تغییر می کند و باید خود را برای این شرایط آماده کنیم و به زیرساخت های اقتصادی اهمیت دهیم.

 

وی می افزاید: از طریق توسعه شبکه های انرژی برق و بهره برداری از آن به عنوان یکی از منابع درآمدی و توجه ویژه به کشاورزی، می توانیم در طول ۱۰ سال آتی، افق امیدوارکننده ای را برای عراق در بازار جهانی شاهد باشیم.

 

در این راستا وزیر محیط زیست عراق نیز تصریح می کند که بغداد با همکاری بانک جهانی طرحی با عنوان کاهش گاز «متان» را با استفاده از فناوری های نوین تا ۲۰۲۶ به اجرا می گذارد.

 

اظهارات این وزیران عراقی با نخستین دوره همایش انرژی های پاک و تجدید شونده همزمان شده است که با میزبانی وزارت نفت عراق و تعدادی از شرکت های بومی و بین المللی نفتی فعال در عراق برگزار می شود.

 

براساس اعلام وزارت نفت عراق، وزارتخانه های برق، محیط زیست و تعدادی از شرکت های بومی و بین المللی فعال در عراق از جمله «گاز جنوب»، «گاز بصره»، «شل»، «زیمنس»، «شلمنجر»، «بیکر هیوز»، «توتال» و چند شرکت دیگر در این همایش حضور دارند.

 

هدف از این همایش، اطلاع از آخرین تجارب و فناوری های به دست آمده در زمینه انرژی پاک و تجدید شونده بوده و قرار است موضوع توسعه بخش انرژی های تجدید شونده در عراق و جهان به طور ویژه مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

 

سازمان انرژی و کنترل منابع رادیواکتیو عراق در اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که عراق درصدد تولید ۱۲ هزار مگاوات از انرژی تجدید شونده تا ۲۰۲۵ است.

 

عراق هم اکنون با کمبود برق مواجه می باشد و قسمتی از این کمبود را از ایران وارد می کند.

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه