ساخت راه‌آهن شلمچه-بصره روی میز رییسی-الکاظمی

سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ 522 0
ساخت راه‌آهن شلمچه-بصره روی میز رییسی-الکاظمی در شرایطی که سال‌هاست راه‌اندازی راه‌آهن شلمچه-بصره در دستور کار قرار گرفته است، همچنان سرنوشت نهایی آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد اما دو روز گذشته در دیدار رییس‌جمهور کشورمان با الکاظمی نخست وزیر عراق نیز بر تسریع در ساخت آن تاکید شد.

به گزارش تجارت بان، خط ریلی شلمچه-بصره که به گفته وزیر راه و شهرسازی ۲۰ سال از برنامه‌ریزی و وعده‌ها برای ساخت آن می‌گذرد، به دلایل مختلفی از حضور داعش در عراق و ایجاد ناامنی گرفته تا مسئله سهل‌انگاری سرمایه‌گذار، نبود اعتبار، عدم توافق و هماهنگی با عراق برای واگذاری اراضی مورد نیاز و ... تا کنون اجرایی نشده است.

 

نهایتا سال گذشته رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی با هیات همراه به عراق سفر کرد و بر سر چگونگی اجرا، مراحل مختلف و زمانبندی مناسب برای تسریع در این پروژه به توافقاتی با طرف عراقی رسید. به گفته وی، مهم‌ترین و طولانی‌ترین بخش ساخت این  مسیر ریلی، ایجاد پل میان دو کشور است؛ بنابراین توافق شد ابتدا پل را شروع کنیم. حتی پذیرفتیم تا قبل از تشکیل شرکت پروژه مشارکتی، ‌ طرف عراقی، ‌ منطقه پل را به ما تحویل دهند تا مطالعات و سپس عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دو طرف پل در کشور عراق قرار دارد، افزود: بر این اساس در یک‌ ماه آینده بناست که نیروهای متخصص در دو سوی پل برای شروع عملیات مطالعاتی و اجرایی مستقر شوند. البته نیازمند دریافت استعلام‌های لازم هستیم به‌ویژه اینکه بخشی از مسیر نیاز به پاکسازی مین دارد. بر این اساس مقرر شده است که در چند روز آینده گروهی را برای پاکسازی مسیر از مین اعزام کنیم.

 

قاسمی با اشاره به اینکه طرف عراقی باید ظرف شش ماه مسیر را به ایران برای اجرای عملیات احداث ۳۲ کیلومتر راه‌آهن تحویل دهد، ادامه داد: مجموع هزینه پیش‌بینی شده برای اجرای این مسیر ریلی ۳۲ کیلومتری بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار است. هر کشوری سهم ۵۰ درصدی در این سرمایه‌گذاری دارد؛ البته ما هیچ حساسیتی نداریم که کدام کشور چقدر در این شرکت مشترک سهم داشته باشد.

 

اما تا کنون خبری درباره اجرایی شدن عملیات ساخت این خط ریلی که می‌تواند تاثیر مستقیمی در سفرهای مردم به این کشور همسایه داشته باشد، منتشر نشده است.

 

در دیدار اخیر رییس‌جمهور کشورمان با نخست وزیر عراق نیز به این موضوع اشاره شد. آیت الله سید ابراهیم رئیسی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با الکاظمی، با بیان اینکه در گفتگو با نخست وزیر عراق بر تسریع در اجرای طرح اتصال ریلی شلمچه و بصره توافق شد، خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از این طرح تاثیر زیادی در تسهیل و افزایش مراودات بین دو کشور دارد.

 

حالا باید دید پس از گذشت سال‌ها از توافق با عراق و گذشت بیش از ۲۰ سال از برنامه‌ریزی در این باره، آیا این پروژه ریلی سی و چند کیلومتری به مرحله اجرا و نهایتا افتتاح و بهره‌برداری خواهد رسید یا خیر؟/ایسنا

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه