وضعیت گردشگری سلامت

چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ 286 0
وضعیت گردشگری سلامت گردشگری سلامت یا health tourism که با عناوین "توریسم درمانی" و "توریسم سلامت" هم از آن یاد می‌شود، فرصتی مغتنم برای کسب درآمدهای چشمگیر ارزی است، که به دلیل غفلت کشور از این حوزه و واگذاردن میدان به کشورهای رقیب، در حال از دست رفتن است.

به گزارش تجارت بان، تا پیش از پیدایش کرونا قرار بود در مرحله نخست تا سال ۲۰۳۰ و در گام بعدی تا سال ۲۰۵۰، طی برنامه ای جهانی، گردشگری سلامت به اولین صنعت پررونق و ارزآور تبدیل شود ولی پاندمی کرونا موجب اختلال و برهم خوردن معادلات در تحقق این برنامه شد، هرچند که موفق به توقف کامل آن نشد، زیرا در دوران پساکرونا اگرچه شمار گردشگران سلامت به صورت جدی افت کرده است، اما در همین حال شاهد رشد جهشی برخی کشورها در این شاخه از صنعت گردشگری هستیم.

 غفلت کشور ما از ارتقای گردشگری سلامت، بی‌توجهی به تبلیغات و بی‌اعتنایی به معرفی، بازاریابی و غیره در دوران ۲ ساله شیوع کرونا، اکنون اثرات خود را بر این حوزه نمایان ساخته و حضور و فعالیت ما به واسطه ورود و ظهور پرقدرت کشورهای رقیب از جمله ترکیه و اردن در این حوزه، در معرض تهدید و تحدید جدی قرار گرفته است.

برای ثبت اطلاعات پزشک در بانک جامع اطلاعاتی پزشکان (4 زبانه) اینجا را کلیک کنید.

همه‌گیری کرونا، حیات گردشگری سلامت را همچون بسیاری از عرصه‌ها و بخش‌ها با تهدید جدی مواجه کرده و به پایین ترین سطح ممکن تنزل داد و این روند تا بدانجا پیش رفت که میزان خسارت کرونا به این بخش از گردشگری کشور در ۲ سال گذشته، ۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

تا قبل از آن این صنعت پررونق بعد از ۲ صنعت نفت و خودروسازی به عنوان سومین صنعت بزرگ درآمدزا در جهان شناخته می‌شد اما گویی در به راه افتادن دوباره قطار این صنعت ارزآور کشورهای دیگر از جمله ترکیه در این ۲ سال به جمع کردن نیرو و انرژی خود پرداخته و خیز بلندی را برای حضور پرتوان در این زمینه برداشته‌اند، به گونه ای که گویا انحصار مشهد، به عنوان قطب گردشگری منطقه، رنگ باخته و دیگر داومی ندارد و حضور رقبای بزرگ و پرقدرت در این عرصه در حال پررنگ شدن است.

صاحبنظران حوزه اقتصادی بر این اصل متفق القولند که صنعت گردشگری سلامت، تاثیر بسزایی در کسب درآمدهای ارزی کشورها دارد و در آینده‌ای نزدیک به صنعت نخست جهان به دلیل اهمیت درمان و سلامت در جوامع انسانی بدل خواهد شد.

سازمان جهانی گردشگری (WTO) به طور خاص، گردشگری سلامت را استفاده از خدماتی تعریف می کند که به بهبود یا افزایش سلامت و افزایش روحیه فرد (با استفاده از آب‌های معدنی، آب و هوا یا مداخلات پزشکی) منجر شود که سکونت وی در مکانی خارج از محل زندگی اوست و عمدتا بیش از ۲۴ ساعت به طول می‌انجامد.

نقش آفرینی و نام ایران و مشهد در عرصه توریسم درمانی به دلیل تجهیزات سطح بالای پزشکی، ارزان بودن خدمات، وجود متخصصان توانمند در عرصه پزشکی و غیره، کشورمان را تا قبل از شیوع کرونا به یکی از مقاصد مطلوب و جذاب برای گردشگران سلامت و بیماران خارجی تبدیل کرده بود که به دنبال اعمال درمانی و زیبایی بودند؛ البته همچنان این ظرفیت ها در کشور و کلانشهر مشهد وجود دارد و هنوز هم می توان به آنها به چشم فرصتی بی‌تکرار نگریست، قبل از آنکه این فرصت به واسطه فعالیت کشورهای رقیب در منطقه، تهدید شده و از دست رفتن برود.

تجربه رونق دوباره گردشگری سلامت در سال جاری

رییس جامعه حرفه‌ای گردشگری سلامت کشور با بیان اینکه پس از فراگیری واکسیناسیون عمومی و کمرنگ شدن شیوع کرونا، شاهد جاری شدن خون تازه ای در رگهای گردشگری سلامت در ایران و کشورهای منطقه بوده ایم، گفت: حیات دوباره توریسم درمانی در دوره جدید با تفاوتهایی همراه شد که باید با شناخت و اهمیت دادن به آنها برای دستیابی به جایگاه گذشته اقدام کنیم.

حسین نیکونام ادامه داد: از سال ۱۴۰۰ تقریبا از وضعیت چالشی در خصوص ورود گردشگران سلامت خارج شدیم و از فروردین امسال شاهد رشدی در این حوزه بودیم.

وی بیان کرد: این وضعیت رو به مطلوب در ماههای اردیبهشت تا مردادماه در وضعیت بسیار عالی قرار گرفت به طوری که از لحاظ آمار ورود در این بخش به وضعیت نیمه نخست سال ۹۸ نزدیک شدیم که البته بیش از ۸۰ درصد ورودی گردشگران سلامت ما از مبدا کشور عراق بوده است.

برای ثبت اطلاعات پزشک در بانک جامع اطلاعاتی پزشکان (4 زبانه) اینجا را کلیک کنید.

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه