امکان ترانزیت داخلی در مرز کیله فراهم شد

سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ 295 0
امکان ترانزیت داخلی در مرز کیله فراهم شد فرماندار سردشت گفت: برای نخستین بار امکان ترانزیت داخلی از بنادر و گمرکات کشور به سمت مرز رسمی کیله این شهرستان فراهم شد.

به گزارش تجارت بان، لقمان خسروپور اظهار کرد: بازرگانان و تجار می‌توانند کالاهای خود را پس ازورود به کشور از طریق مرز رسمی کیله ترخیص کنند و از معافیت‌ها و تخفیف‌های مناطق مرزی و کارت مرزنشینی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه حذف کشور ثالث و کم شدن هزینه‌های حمل و نقل برای تجار و بازرگانان از مزایای راه اندازی ترانزیت داخلی در این مرز است، افزود: با ارتقای زیرساخت‌ها حجم مبادلات مرزی هم در این مرز افزایش می‌یابد.

فرماندار سردشت گفت: در گذشته محموله‌های وارداتی باید ابتدا وارد اقلیم کردستان عراق می‌شد سپس برای ترخیص، دوباره وارد بازارچه کیله می‌شد که با فعال شدن رویه ترانزیت داخلی از بنادر و گمرکات کشور به سمت کیله این امر مهم اکنون در خود بازارچه مرزی انجام و کالاها ترخیص می‌شود.

وی در خصوص کارهای انجام شده و تامین اعتبار طرح‌های عمرانی در این مرز اظهار کرد: هم اکنون کار محوطه سازی و دیوارکشی محوطه مرز کیله با ۵۰ میلیارد ریال اعتبار در دست انجام است و ۲ برج روشنایی در آن نصب شده که برای انها ۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

خسروپور افزود: با تاکید و پیگیری های استاندار آذربایجان غربی ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی، تعریض و حذف نقاط حادثه خیز جاده سردشت - کیله و تبدیل آن به یک جاده ترانزیتی (از فرعی به اصلی) اختصاص یافته است.

فرماندار سردشت در خصوص برنامه‌های آتی مرز رسمی کیله نیز گفت: تبدیل این مرز به پایانه رسمی و احداث پایانه، ساخت و استقرار انبارهای عمومی و بحث واردات پیله وری از دیگر برنامه‌های دولت در این بازارچه رسمی است.

وی با اشاره به اینکه فاصله سردشت از طریق مرز کیله تا شهر «قه‌لادزه» (قلعه‌دیزه) اقلیم کردستان عراق ۳۵ کیلومتر است، افزود: مرز کیله تا سردشت ۱۸ کیلومتر و تا شهر «قه‌لادزه» (قلعه‌دیزه) ۱۷ کیلومتر مسافت دارد و این فاصله کمترین مسافت بین ۲ شهر مرزی در غرب کشور و از دیگر مزیت‌های مرز رسمی کیله است.

بازارچه مرزی کیله سردشت از سال ۱۳۸۲ برای تسریع در صادرات کالا و تولیدات داخلی کشور آغاز به کار کرد و این بازارچه مرزی سال گذشته به عنوان یکی از مرزهای رسمی کشور در هیأت دولت به تصویب رسید و روزانه بیش از ۵۰۰ نفر در این بازارچه مرزی امرار معاش می‌کنند.

با توجه به اینکه مسافت مرکز ۲ استان اربیل و سلیمانیه از مرز کیله به نسبت مرزهای دیگر استان آذربایجان غربی کمتر است لذا با رسمی شدن این مرز، بخش مهمی از ترانزیت بین ۲ کشور ایران و عراق می‌تواند از این مرز انجام شود.

شهرستان سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان‌غربی و در امتداد مرزهای ایران با شمال عراق قرار گرفته، این شهرستان مرزی دارای ۲ بازارچه مرزی مصوب «کیله» و «اشکان» در طول مرز با اقلیم کردستان عراق است./ایرنا

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه