قیمت دلار در عراق چگونه خواهد شد؟ / آخرین وضعیت تومان در عراق

سه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ 543 0
قیمت دلار در عراق چگونه خواهد شد؟ / آخرین وضعیت تومان در عراق بازار ارز عراق در هفته‌های اخیر شاهد نوسان قیمتی دلار در برابر دینار بوده است؛ همچنین وضعیت پول ایرانی در بازار عراق و تقاضا برای آن تغییراتی داشته است؛ این روند به کجا می انجامد؟

به گزارش تجارت بان، سخنگوی بازار دلار سلیمانیه در این باره اظهار کرد: قیمت دلار در برابر دینار تثبیت خواهد شد؛ چون بانک مرکزی عراق هر 100 دلار را با نرخ 146 هزار دینار به فروش می رساند و تفاوت زیاد قیمت آن با بازار آزاد منطقی نخواهد بود.

«جبار گوران» درباره دلایل نوسان قیمتی دلار توضیح داد: کاهش میزان فروش دلار از سوی بانک مرکزی عراق یکی از دلایل آن است؛ بانک مرکزی قبلا روزانه 250 میلیون دلار را عرضه می کرد که این رقم کاهش یافته است. این بانک هر 100 دلار را با قیمت 146 هزار و 500 دینار به فروش می رساند و دلیلی بر تفاوت زیاد آن با بازار آزاد منطقی نیست. این بانک قرار بود تا هر 100 دلار را با 146 هزار دینار عرضه کند و در بازارهای ارز نیز با 147 هزار دینار معامله شود.

جدول پایین نوسان دینار در برابر دلار



این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: از جمله دلایل افزایش قیمت دلار، تحریم چند بانک خصوصی عراق از سوی وزارت خزانه داری آمریکا است. در حال حاضر این بانک ها امکان فروش دلار را ندارند.

وی درباره خروج دلار از عراق توضیح داد: گران شدن قیمت دلار دلایل متعددی دارد؛ بانک مرکزی عراق، صندوق بین المللی پول و بانک فدرال آمریکا خواهان افزایش قیمت دلار بوده اند، موضوع اصلی خروج ارز از عراق نیست؛ چون همواره تبادل پولی میان کشورها وجود داشته است.

تومان در بازار عراق 

وی درباره وضعیت پول ایران در بازارهای ارز عراق اظهار کرد: در حال حاضر ارزش پول نقد ایرانی کاهش زیادی پیدا کرده و پایینتر از نرخ حواله‌ای است. قبلا حواله از تومان نقدی گرانتر بود، اما اکنون برعکس شده است. دلیل آن هم کاهش تقاضا برای پول ایرانی است. اکنون تقاضایی برای تومان ایرانی در بازار وجود ندارد تا ایرانی ها با معامله آن، دلار را وارد ایران کنند.

جدول پایین: نموار نوسان تومان در برابر دینار



گوران گفت: وضعیت سایسی و تشکیل دولت در عراق آثار زیادی بر قیمت دلار خواهد داشت؛ اکنون عراق در رتبه های اول توسعه اقتصادی در میان کشورهای عربی قرار دارد. وضعیت اقتصادی عراق مطلوب است و بهتر هم خواهد شد. بانک مرکزی عراق دارای 124 تن ذخایر طلا است.

منبع: ڕۆژنامەی‌ ”بازرگانی‌و پیشه‌سازی” 
ترجمه: تجارت بان 
 

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه