وضعیت صادرات سیمان

چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ 181 1
وضعیت صادرات سیمان فرمانی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان گفت: سیمان به دلیل حجم، وزن و هزینه حملی که مترتب است کالای جذابی برای صادرات به شمار نمی‌رود.

به گزارشس تجارت بان، پایگاه اطلاع رسانی بازار در گزارشی نوشت: حمید فرمانی مدیر عامل هلدینگ سیدکو با اشاره به افت ساخت و ساز در صنعت ساختمان سازی گفت: حوزه ساخت و ساز ساختمانی به عنوان یکی از اصلی ترین بخش های مصرف کننده سیمان کشور بوده و ارتباط معناداری بین رونق و رکود صنعت با مصرف سیمان وجود دارد چون بالاخره در سالی که انتظار می‌رفت مصرف سیمان خصوصا به جهت اجرای پروژه های دولت در بحث طرح ملی نهضت مسکن به صورت انفجاری اتفاق بیفتد و رشد قابل توجهی را شاهد باشیم اما بدلیل رکود نسبی حاکم بر صنعت سیمان انتظارات برآورده نشد و درصد خیلی کمی نسبت به سال گذشته تحمیل داخل کاهش پیدا کرده است.

وی در رابطه با تفاوت قیمت سیمان در داخل کشور نسبت به صادرات به خارج از کشور نیز اظهار داشت: الان هم این تفاوت وجود دارد، قیمت های داخلی با صادراتی چند دلار با هم اختلاف دارند. در حال حاضر هم قیمت های داخلی ما در حداقل ممکن است. فروش درب کارخانه ما کیسه‌ای ۳۸_۳۷ هزار تومان است که عددی محسوب نمی شود تقریبا یک دلار به ازای هر کیسه که مبلغ ناچیزی است.

حمید فرمانی دلیل تفاوت بین بازار خرده فروشی و درب کارخانه را نیز هزینه های قانونی دانست و گفت: این تفاوت مربوط به هزینه های قانونی پس از درب کارخانه است یعنی ما اگر یک قیمت درب کارخانه که در بورس کالا کشف شده می فروشیم هزینه های سیمان تا تحویل در مقصد به مشتری، افزایش قانونی دارد.

وی ادامه داد: ۹ درصد ارزش افزوده به اضافه هزینه های حمل، می شود قیمتی که به دست مشتری دست اول می‌رسد اگر واسطه ای هم باشد سود عاملی هم در نظر گرفته می‌شود یک سود منطقی که سود منصفانه ای هست به آن افزوده می شود لذا تا به دست مصرف کننده نهایی برسد یک تفاوت قیمتی نسبت به آنچه درب کارخانه فروش می‌رود وجود دارد. البته این هزینه مشکلی ایجاد نمی‌کند و همه آن را می‌پذیرند. در اصل افزایش قیمت های غیر متعارف برای فروش به مصرف کننده نهایی با کارخانه که فارغ است از این فرمولی که خدمتتان عرض کردم وجود دارد.

فرمانی افزود: این مورد مربوط به عدم نظارت دستگاه های نظارتی دولت بر بازار فروش و خرده فروشی ها است یعنی چون شرکت های سیمانی و کل صنعت سیمان در بورس کالا عرضه می‌کنند و کشف قیمت در بورس کالا انجام می‌شود هیچ دخل و تصرفی در قیمت مصرف کننده نهایی ندارند.

وی ادامه داد: ساختار نظارتی باید تشدید شود، بازار خرده فروشی و بازار بعد از درب کارخانه و تخلفاتی که در آنها رخ می‌دهد را باید نظارت کنند؛ به نظر من دستگاه های نظارتی در این زمینه ضعف دارند.

مدیر عامل هلدینگ سیدکو در پاسخ به این پرسش که پس از عرضه سیمان در بورس برخی از مصرف کنندگان از وجود نوسانات قیمت ناراضی اند اما برخی راضی هستند و معتقدند چرخه فروش شفاف شده نظر شما در این مورد چیست، اظهار کرد: ما با نظر اشخاص کاری نداریم و باید با تاریخ ها مقایسه کنیم. از زمان قبل از بورس کالایی شدن، قیمت ها مشخص، ثبت و ضبط شده است. در برخی مناطق که از اوایل تابستان سال گذشته یعنی قبل از ورود به بورس کالا کیسه ای ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان هم در بازار معامله می‌شد و پس از الزام شرکت ها از مهر ماه گذشته برای عرضه محصولاتشان در بورس کالا این قیمت ها به زیر ۵۰ هزار تومان رسید.



وی افزود: اگر استثنائات را کنار بگذاریم یعنی شرکت هایی که در برخی بازار ها به دلایلی، مصرف بسیار بالا بود و کمبود عرضه در آنجا وجود داشت، فکر می کنم بین ۳۰ تا ۳۷ هزار تومان در نوسان بوده و این مقدار نوسانات زیادی محسوب نمی‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان همچنین گفت: با توجه به اینکه مصرف سیمان بستگی به فصل گرم و سرد دارد، در فصل سرد افت مصرف و جهت فزونی عرضه و کاهش مصرف موجب کاهش قیمت می شود و در فصول گرم به جهت پیک مصرف و فزونی تقاضا بر عرضه شاهد افزایش قیمت هستیم. ولی در کل میانگین آن در یک بازه زمانی دوازده ماهه نوسانات اندکی داشته و شاهد قیمت های متعادلی در بازار بودیم.

فرمانی ضمن اشاره به واقعی بودن سود ۴۳ درصدی شرکت سیدکو در طی یک سال اخیر در بورس هم گفت: حاشیه سود صنعت سیمان که الان برمبنای قیمت دولتی ها که سعی می کنند قیمت گذاری دستوری انجام دهند محل مجادله است.

وی در ارامه گفت: حاشیه سود هایی که بر مبنای رویه حسابداری رسمی کشور اتفاق می‌افتد و قسمت زیادی از صنعت سیمان مستهلک و قدیمی بوده و استهلاک در حد صفر است بسیاری از قطعات به ارزش های تاریخی همواره وجود دارد و با تعمیرات استفاده می شود و بر مبنای ارزش های روز و جاری نیست. اگر بخواهیم بر مبنای هزینه های جاری و روز محاسبه کنیم سودی در کار نیست.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان ادامه داد: به عنوان مثال در روش جایگزینی اگر یک خط یک میلیون تنی ۱۲۰ میلیون دلار در نظر بگیریم بر مبنای دلار ۳۰ هزار تومان ۳۶۰۰ میلیارد تومان باید سرمایه گذاری شود با فرض اینکه امسال هم بهره برداری شود و به فروش و سود آوری برسد در بهترین حالت در سال جاری بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد تومان باید سود بدهد. صد میلیارد تومان به نسبت ۳۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری اصلا عددی محسوب نمی‌شود.

فرمانی با بیان اینکه شما شاهد هستید که در ۱۵_۱۰ سال گذشته هیچ تقاضایی برای توسعه صنعت سیمان از حیث اخذ موافقت های اصولی برای اقدام و تاسیس شرکت سیمانی انجام نشده است، افزود: به این دلیل که توجیه اقتصادی ندارد و اگر در این سالها هم شرکت ما به بهره برداری رسیده مربوط به پروژه هایی بوده که از ۲۵ سال قبل آغاز شده و نیمه تمام بوده و به ناچار باید تمام می‌شد که آنها وارد مدار شدند واگرنه در ۱۵ سال اخیر هیچ شرکت سیمانی اخذ موافقت اصولی نکرده و اقدام به تأسیس شرکت سیمانی نشده که این کار به جهت عدم صرفه اقتصادی اش بوده است.

وی ادامه داد: این سود ها سودهای حسابداری است که بر مبنای قیمت های تاریخی دارایی ها و برمبنای استهلاک صفر و سودهایی که حتی کفاف هزینه های نوسازی شرکت ها را هم نمی‌دهد و الان شرکت ها در تامین قطعات یدکی در طرح توسعه شان که عقب نمانند از بحث های روز سیمان جهان و در توسعه محصول و تنوع محصول کار کنند.

با اینکه دانش لازم موجود است نرم افزار و سخت افزارش وجود دارد اما به دلیل عدم صلاحیت اقتصادی متاسفانه شرکت هایمان در این زمینه از شرکت های سیمانی دنیا عقب هستند.

حمید فرمانی در پاسخ به این پرسش که کارخانجات سیمان در سالهای گذشته با دو چالش روبرو بودند که یک بخشی هم ادامه دارد بحث برق و گاز هست که اول قطعی گاز در زمستان مطرح بود و علاوه بر آن افزایش قیمت گاز و قطعی برق بود، برای این چالش ها تدابیری در انجام شده یا نه، عنوان کرد: به طور کلی دولت به عنوان متولی تامین انرژی شرکت های سیمانی که در زمان صدور موافقت های اصولی تعهد کرده انرژی مورد نیاز این صنایع و شرکت هایی که در این صنعت تاسیس می شوند را تامین کند متاسفانه در سالهای اخیر دچار مشکل در تامین این انرژی هست.

عمده انرژی مدنظر صنعت سیمان برق، گاز و سوخت دوم جایگزین کار یعنی مازوت است. در سالهای اخیر این کسری انرژی برای صنایع به جهت اولویت قرار گرفتن انرژی برای قسمت خانگی تشدید شده و دوسال است که شاهد اعمال محدودیت یک ماهه برق در تابستان و حدود یک ماهه محدودیت برای گاز در زمستان هستیم که تقریبا به بازه های زمانی طولانی تری تا سه ماه توسعه پیدا کرده است.

مدیر عامل هلدینگ سیدکو در سال گذشته حدود سه ماه محدودیت و در مناطقی قطع کامل برق را داشتیم و زمستان سال گذشته در برخی مناطق سه ماه قطع گاز و یا محدودیت گاز را شاهد بودیم. متاسفانه تامین مازوت هم به اشکال مختلف دچار مشکل است و به نظر من همکاری مناسبی در این زمینه نمی‌شود به این دلیل که به طور مثال شرکتی مثل آرتا اردبیل مازوت خود را از شهر ری تامین می‌کند که با هزینه گزافی حمل می شود یعنی تا حدود ۱۲۵۰ تومان به مقصد می رساند. هر تن ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان شده و بهای تمام شده تولید سیمان را افزایش می‌دهد، قیمت ها کنترل می‌شود در واقع قیمت ها در اصل به روز نمی‌شود.

حمید فرمانی ادامه داد: شرکت های سیمانی برای تامین انرژی شرایط سختی را می‌گذرانند باید با یک تعامل سازنده سرویس دهنده های حاکمیتی انرژی با صنایع سیمان این مشکلات را رفع کنند.

مدیر عامل هلدینگ سیدکو افزود: امسال تجربه خوبی را با وزارت نیرو داشتیم و در یک تعامل خوب و جلسات مشترکی که گذاشتیم تقریبا می‌شود گفت که به نسبت تابستان سال گذشته تامین برق شرکت های سیمانی متعادل تر انجام شد کسری محسوس و ملموسی در بازار مشاهده نشد که این تجربه می‌تواند تسری پیدا کند بر تامین گاز و مازوت شرکت های سیمانی که امیدواریم تعاملاتی که بین ما و وزارتخانه مرتبط در تامین انرژی اتفاق بیفتد و بتوانیم بازار منطقی و منصفانه و غیر ملتهبی را شاهد باشیم.

حمید فرمانی با بیان اینکه سیمان کالای صادراتی نیست و با تشریح اهداف شرکت سیدکو از صادرات گفت: اصولاً سیمان کالای صادراتی نیست و به دلیل حجم، وزن و هزینه حملی که مترتب است کالای جذابی برای صادرات به شمار نمی‌رود.

شرکت سیدکو هم به دو دلیل صادرات را انجام می دهد که این دلایل بالانس کردن بازار بزرگ داخل کشور هست که مازاد مصرف داخلی را به صادرات هدایت می‌کند و جذابیت از حیث قیمتی و کیفیت در کشور های منطقه برای سیمان کشورمان وجود دارد را شامل می‌شود.

این صادرات هم به سختی اتفاق می‌افتد به این جهت که نمی دانم چه فهمی از مسئله وجود دارد که در همین شرایط تحریمی که دولتمردان باید این شرایط را برای شکستن تحریم فراهم کنند برخی تصمیماتی می‌گیرند که میتواند مصداق خود تحریمی هم باشد یعنی الان برای صادرات کلینکر به جای اینکه صادرات را برای تولیدکنندگان چون مازاد عرضه داریم بیشتر فراهم کنند برای صادرات کلینکر و سیمان مالیات بستند و این موضوع جذابیت صادرات را کاهش می‌دهد و به نظر من باید بازنگری شود.

فرمانی در پایان تاکید کرد: یک زمانی هست که کل این مقدار نیاز داخلی هست اما گاهی ۲۰ میلیون تن مازاد عرضه داریم؛ در این بازار مازاد عرضه داخلی در اصل فزونی عرضه و تقاضای داخل قاعدتاً تصمیم گیرنده های ما باید تصمیم بگیرند که این مازاد را به سوی صادرات هدایت کنند چون این سرمایه گذاری در شرکت سیمانی انجام شده بار مالی اش برای شرکت ها تحمیل می‌شود و چه بهتر که ما بتوانیم صادر کنیم و قسمتی از هزینه های مالی مان را جبران کنیم.

امتیاز مطلب: 100%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
سرامد پنجشنبه ۲۹ دى ۱۴۰۱
نیاز به افر صادراتی داریم.برای ماهانه ۵۰۰۰۰ تن.
آدرس و ایمیل شرکتهای تولید کننده سیمان را ایمیل فرمایند ممنون ارسال پاسخ