جزئیات تازه ای از توافق بغداد و اربیل برای صادرات نفت اقلیم کردستان عراق

سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ 330 0
جزئیات تازه ای از توافق بغداد و اربیل برای صادرات نفت اقلیم کردستان عراق خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه خبر داد که بغداد و اربیل به مذاکره در خصوص مسائل فنی پیش از تعامل با ترکیه ادامه می دهند.


به گزارش تجارت بان، میدل ایست نیوز به نقل از ناس نیوز نوشت: منابع آگاه اعلام کردند که دولت فدرال عراق و دولت اقلیم کردستان به راه حلی برای مسائل فنی ضروری برای ازسرگیری صادرات نفت شمال عراق از طریق بندر جیهان ترکیه به بازارهای بین المللی دست یافتند.

 بغداد و اربیل، توافقنامه موقتی در 4 آوریل برای ازسرگیری صادرات نفت شمال امضا کردند اما به مذاکره در خصوص مسائل فنی پیش از تعامل با ترکیه ادامه می دهند.

به گفته این منابع، به موجب این توافقنامه، شرکت بازاریابی نفت عراق، قراردادهایی با تجار امضا می کند و فروش نفت اقلیم کردستان به آسیا ممنوع می شود و قیمت آن براساس قیمت رسمی نفت خام کرکوک تعیین می شود.

منابع دیگر نیز گفتند که شرکت های نفت بین المللی به اربیل برای نشست با مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان دعوت شده اند.

این نشست که قرار است صبح امروز سه شنبه برگزار شود، شامل بررسی بازاریابی نفت، قیمت و مقصد آن خواهد بود.

یکی از منابع فاش کرد که مذاکرات بر آمادگی ها برای ازسرگیری صادرات، بندها و شروط قیمت گذاری فروش نفت خام از طریق شرکت بازاریابی نفت عراق و سازوکار پیشنهادی برای پرداخت التزامات شرکت های بین المللی نفت و سهم آنها از فروش نفت در آینده متمرکز خواهد بود.

با وجود این، همچنان جدول زمانی صادرات نفت اقلیم کردستان روشن نیست و به گفته یکی از منابع توپ همچنان در زمین ترکیه است.

به گفته منابع مذکور، آنکارا به دنبال مذاکره مستقیم با بغداد درخصوص مبلغ 1.5 میلیارد دلاری است که اخیرا به عنوان غرامت محکوم به پرداخت آن به عراق شده است.

این منابع گفتند که ترکیه همچنین به دنبال حل یک پرونده دیگر درخصوص صادرات غیرمجاز نفت از سال 2018 است.

صادرات نفت اقلیم کردستان عراق از 25 مارس و در پی محکوم شدن ترکیه به پرداخت 1.5 میلیارد دلار به عنوان جریمه برای صادرات نفت اقلیم کردستان از سال های 2014 تا 2018 بدون اطلاع بغداد متوقف شده است.

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه