کمیته رفع بحران صادرات به عراق تشکیل شود

یکشنبه ۱ دى ۱۳۹۸ 670 0
کمیته رفع بحران صادرات به عراق تشکیل شود درحال ‌حاضر اگرچه میزان صادرات ایران به جنوب عراق کاهش یافته، اما میزان صادرات به کردستان عراق افزایش داشته است. رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، پیشنهاد داد تا کمیته تسهیل یا کمیته رفع بحران برای صادرات به عراق تشکیل شود.

به گزارش تجارت بان به نقل از دنیای اقتصاد، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اعلام این پیشنهاد گفته است که چنین کمیته‌ای می‌تواند به فوریت و به‌طور مداوم مسائل مرتبط با صادرات به عراق را بررسی و موضوعاتی مانند «استانداردهای اجباری»، «تعرفه‌ها» و «ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های ایجاد شده برای صدور کالاهای ایرانی» را دنبال کند.

 

به گزارش تجارت بان، درحال‌ حاضر صحبت‌هایی مبنی بر ایجاد نوسانات تجاری و کاهش صادرات ایران به عراق پس از ناآرامی‌های اخیر در این کشور عنوان شده است که رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در این خصوص توضیح داده است؛ صادرات ایران به عراق در شرایط فعلی چندان کاهش نیافته و در مجموع روند کلی نگران‌کننده نیست.


 به گفته یحیی آل‌اسحاق در ۶ ماهه امسال میزان صادرات ایران به همسایه غربی ۵ میلیارد دلار بوده و برآوردها نشان می‌دهد که همین عدد در ۹ ماهه ۹۸ به بیش از ۸ میلیارد دلار رسیده است. 


اما محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران که پیشنهاد تشکیل کمیته رفع بحران صادرات به عراق را مطرح کرده است، در این ارتباط به «ایبنا» گفته است: ۲۷ درصد از صادرات ایران به عراق انجام می‌شود و این کشور یکی از مهم‌ترین بازارهای صادراتی و اولین شریک تجاری کشور بعد از چین است.


 وی با بیان اینکه اهمیت بازار عراق به دلیل صادرات محصول و تنوع کالایی است، توضیح داد: در صورتی که نفت و گاز از میزان صادرات ایران به چین کاسته شود، عراق به اولین شریک تجاری ایران تبدیل خواهد شد. 


رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در عراق گفت: این موضوع باعث ایجاد نوساناتی در معاملات تجاری ایران با عراق شد و صرافی‌ها نیز برای نقل‌وانتقال پول مقداری مشکل پیدا کردند.


 لاهوتی ادامه داد: با توجه به اهمیتی که بازار عراق از نظر صادراتی برای ایران دارد، خواستار این هستیم تا دولت کمیته‌ای ویژه با عنوان «کمیته تسهیل» یا «کمیته رفع بحران» در زمینه صادرات ایجاد کند تا اعضای این کمیته به‌طور دائم با مقامات عراقی درباره استانداردهای اجباری، تعرفه‌ها یا ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های اعلامی یک‌شبه برای صادرات کالاهای ایرانی رایزنی کنند. 


رئیس کنفدراسیون صادرات تصریح کرد: اعضای این کمیته باید بتوانند از طریق سفارت ایران در بغداد و وزارت امور خارجه مسائل صادراتی ما را حل کنند. نباید به سادگی بازار عراق را از دست بدهیم. 


آل‌اسحاق در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس هم با اشاره به صادرات ۱۳ میلیارد دلاری ایران به عراق در سال گذشته افزود: علاوه بر این، هدف‌گذاری تجارت ۲۰ میلیارد دلاری بین ایران و عراق امکان‌پذیر و دست‌یافتنی است. 


وی با اشاره به مشکلات پیش‌آمده در عراق بیان کرد: صادرات ما در شرایط فعلی به این کشور خیلی کاهش نیافته و کالا بین دو کشور درحال نقل‌وانتقال است. 
 آل‌اسحاق با تاکید بر اینکه آینده وضعیت تجارت ایران و عراق جای نگرانی ندارد و تجارت بین دو کشور رو به رشد است، گفت: اگرچه آشفتگی داخلی در عراق به وجود آمده اما بدنه مردمی عراق این وضعیت را نمی‌خواهد و شرایط هم آرام آرام درحال نظام‌مند شدن است. 


رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: درحال‌حاضر اگرچه میزان صادرات ایران به جنوب عراق کاهش یافته، اما میزان صادرات ایران به اقلیم کردستان عراق افزایش داشته است.


 او با اشاره به اهمیت صادرات به عراق بیان کرد: سال گذشته ایران ۱۳ میلیارد دلار به عراق صادرات داشته است و در ۶ ماهه ابتدای امسال میزان صادرات ما به عراق به ارزش ۵ میلیارد دلار و در ۹ ماهه ابتدای امسال میزان صادرات ما به این کشور بیش از ۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود. 


وی افزود: این درحالی است که میزان صادرات ایران به ۱۸ کشور اروپایی در سال گذشته فقط ۴۷۰ میلیون دلار بوده است.


 رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با تاکید بر اینکه سیاست کلی عراق در رابطه با تجارت، سرمایه‌گذاری مشترک است، گفت: درحال‌حاضر روابط تجاری ایران و عراق یک رابطه غیرمتعارف تجاری است چرا که ۱۳ میلیارد دلار از ایران به عراق صادر می‌شود اما میزان صادرات آنها به ایران بسیار ناچیز است.

 

به‌طور کلی بازار عراق در سال‌های اخیر به‌عنوان بازاری مهم و استراتژیک برای بخش‌خصوصی و بخش دولتی ایران مطرح بوده و تجار ایرانی حساب ویژه‌ای روی این بازار منطقه‌ای باز کرده‌اند. در این راستا مقامات دو کشور در دیدارهای دوجانبه خود همواره بر توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری تاکید کرده‌اند اما در این میان اعمال برخی سیاست‌ها از سوی دولت عراق مانند افزایش تعرفه‌های وارداتی یا ممنوعیت‌های تجاری، هدف‌گذاری‌های تعیین‌شده میان دو کشور را با دست‌اندازهایی مواجه کرده است. 


به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، از سال گذشته یکی از موانع تجاری در مسیر توسعه روابط با عراق، ایجاد برخی ممنوعیت‌های وارداتی این کشور بود که باعث شد ورود بخشی از کالاهای ایرانی به همسایه غربی با مشکل مواجه شود. 


در واقع اعمال برخی سیاست‌ها از سوی دولت عراق مانند افزایش تعرفه‌های وارداتی یا ممنوعیت‌های تجاری، هدف‌گذاری‌های تعیین‌شده میان دو کشور را با دست‌اندازهایی مواجه کرد. 


البته موضوع محدود شدن صادرات برخی از کالاهای ایرانی به عراق، از اوایل سال گذشته آغاز شد؛ یعنی زمانی که این کشور تعرفه ورود ۶۳ قلم از کالاهای ایرانی را افزایش داد و ورود برخی از آنها را ممنوع کرد. در آن زمان فعالان صادراتی، این محدودیت را ناشی از وجود برخی مشکلات در حوزه استانداردسازی عنوان کردند. 


در ادامه همین روند، صدور برخی دیگر از کالاهای ایران به عراق ممنوع شد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سیمان اشاره کرد. اما با شروع سال جدید، محدودیت‌های مذکور تنها به سیمان ختم نشد و عراق دامنه ممنوعیت ورود کالاها را افزایش داد تا از این پس صادرات برخی محصولات پرفروش و باکیفیت ایرانی نیز به بازار این کشور همسایه امکان‌پذیر نباشد. 


محصولاتی که عمدتا در دو حوزه «صنعت احداث» و «صنعت غذا» قابل تفکیک هستند. «سیمان سیاه»، «بلوک سبک بتنی»، «آبمیوه، انواع شربت و نوشیدنی» و «انواع بستنی» از جمله کالاهایی هستند که براساس تصمیمات ماه‌های اخیر، ایران امکان صادرات آنها را به عراق نخواهد داشت، محصولاتی که ایران در بخش عمده‌ای از آنها حضور فعالی در بازار عراق داشته است.

 

 

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه