ترخیص کالا با سه روش سرعت می‌گیرد

امتیاز گمرکی به تولیدکنندگان خوشنام

شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ 709 0
امتیاز گمرکی به تولیدکنندگان خوشنام گام جدید برای ترخیص کالا از مسیر حمایت از تولیدکنندگان و بنگاه‌های خوشنام برداشته شد.

به گزارش تجارت بان،  بر این اساس متولیان گمرکی با سه اهرم «بهره‌گیری از لاین سبز»، «استفاده از ضمانتنامه‌های بانکی و بیمه‌ای» و «ترخیص کالا به شکل نسیه» شرایط را برای ورود و ترخیص کالاهای انباشت شده در گمرکات مهیا کرده‌اند.

بررسی این سیاست تازه نشان می‌دهد که سیاستگذار با هدف بهبود محیط کسب و کار و ارتقای سطح کیفی و کمی تولیدات داخلی امتیازاتی را به فعالان تولیدی اعطا کرده است.

البته مسوولان دولتی برای تخصیص تسهیلات مزبور شروطی را پیش روی بنگاه‌ها قرار داده‌اند تا در صورت دارا بودن شرایط لازم، در دایره فعالان خوشنام قرار گیرند و از امتیازات تعریف شده بهره‌مند شوند. بر این اساس «همکاری مناسب با سازمان امور مالیاتی و گمرک» و «خوش حساب بودن» به‌عنوان شروط اصلی تعریف شده است.

مطابق آمارهای ارائه شده، تا کنون ۲۲۰ شرکتی که تعامل مطلوبی با دستگاه‌های ذی ربط داشته‌اند، شناسایی شده‌‌اند و مسیر سبز برای ترخیص کالاهایشان تعیین شده است. در این ریل‌گذاری سیاستی، یک شیوه‌نامه اجرایی با عنوان «طرح فعالان اقتصادی مجاز» (AEO) طراحی شده است که از طریق آن متولیان مربوطه در گمرک نسبت به شناسایی شرکت‌ها واجد صلاحیت و تخصیص تسهیلات به آنها اقدام می‌کنند.

در عین حال تعریف مسیرهای گمرکی برای کالاها بر اساس شاخص‌های مختلفی از جمله تعرفه کالا، نوع معامله، پایه ارزش کالا، نوع کشور از منظر ریسک‌پذیری و... صورت می‌پذیرد. همچنین کالاهایی در مسیر سبز قرار خواهند گرفت که نیازی به سنجش در آزمایشگاه و همین‌طور استاندارد نداشته باشند و به لحاظ ساخت و اسناد ارائه شده فاقد مشکل باشند،

درعین حال باید ارزش و تعرفه اظهاری سند با ارزش استنباطی گمرک مطابقت داشته باشد. اما بر اساس آنچه از سوی مسوولان اعلام شده، مسوولیت اطلاع رسانی اقدامات گمرک برای تخصیص تسهیلات به فعالان اقتصادی بر عهده شورای اطلاع رسانی و سخنگوی گمرک خواهد بود.   اما این اقدامات در حالی در دستور کار سیاستگذاران قرار گرفته است که از اواخر سال گذشته متولیان تجاری برنامه‌های مختلفی را برای رسوب‌زدایی و کاهش خواب کالاها در گمرکات اجرایی کردند که بخشی از این برنامه‌ها با هدف «حمایت از تولید داخلی»، «بهبود محیط کسب و کار» و «تسهیل تشریفات گمرکی برای واحد‌های تولیدی معتبر» به اجرا درآمد تا کالاهای مورد نیاز خطوط تولید به جای انباشت در گمرکات، در مدار تولید قرار گیرند.

سیاست‌های مزبور ادامه پیدا کرد تا اینکه در روزهای اخیر سوت ترخیص کالاهای گروه چهارم یا ممنوعه‌های وارداتی پس از حدود ۲۰ ماه به صدا درآمد. در واقع گروه چهارم که طیف متنوعی از کالاها را دربرمی‌گیرد با شروط خاصی مجوز ترخیص از گمرکات را پیدا کردند؛ به این ترتیب گام بلندی از سوی سیاستگذار در مسیر رسوب‌زدایی برداشته شد.

در حال حاضر، نیز اقدام تازه سیاستگذار برای تعریف مسیر سبز گمرکی را می‌توان در یک چارچوب کلی در مسیر رسوب زدایی کالاها تعریف کرد، اما نقطه متمایزکننده برنامه مذکور این است که بخش مهمی از هدف آن به سمت حمایت از تولید داخلی معطوف شده است. سیدروح الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران در توضیحاتی جزئیات این برنامه حمایتی را تشریح کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

 

 

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه