افزایش صادرات از مرز خسروی به ۵۰۰ کامیون در روز / وعده فرماندار خانقین برای رفع مشکلات

یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ 555 0
افزایش صادرات از مرز خسروی به ۵۰۰ کامیون در روز / وعده فرماندار خانقین برای رفع مشکلات صادرات کالا از مرز خسروی که از یک ماه قبل تاکنون باشرایط محدود به دلیل شیوع بیماری کرونا انجام می‌شد با موافقت طرف عراقی به ۵۰۰ کامیون در روز افزایش یافت.

به گزارش تجارت بان، مرادعلی تاتار روز یکشنبه در نشست با فرماندار خانقین و مسوولان مرز خسروی و منذریه عراق در محل پایانه مرز خسروی افزود: مرز رسمی و بین المللی خسروی هفت ماه به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل شد اما از یک ماه قبل با موافقت طرف عراقی به صورت محدود و با صادرات روزانه ۱۰۰ کامیون کالا به طور مجدد فعالیت خود را از سر گرفت.

 

وی اظهار داشت: با توجه به از سرگیری فعالیت صادرات از خسروی نیاز به سامان دهی و روان سازی مبادلات تجاری بود که این نشست به منظور تسهیل در امر صادرات برگزار شد.

 

فرماندار قصرشیرین از پذیرش طرف عراقی مبنی بر افزایش کالاهای صادراتی تا ۵۰۰ کامیون به صورت روزانه و همچنین افزایش کامیون ها برای تخلیه و بارگیری و افزایش  تعداد کارگران از سوی طرف عراقی در این رابطه خبرداد.

 

تاتار گفت: صادرات در مرز رسمی خسروی برخلاف رویه مرز رسمی پرویزخان است زیرا تخلیه و بارگیری در داخل خاک عراق و در منذریه انجام می شود از این رو نیازمند هماهنگی است و برخی کالاها نیز با محدودیت صادرات مواجه هستند که نیازمند همکاری بیشتر طرف عراقی برای رفع بلاتکلیفی صاحبان بارها در مرز خسروی است.

 

وی گفت: هم اکنون ساعت کاری صادرات از صبح تا ۱۸ هر روز بدون وقفه است ولی به دلیل نبود امکانات تخلیه و بارگیری کافی و همچنین تعداد کم نیروها نیاز است در این خصوص عراق همکاری بیشتری انجام دهد که البته ما در تامین تسهیلات حاضریم کمک کنیم و بخشی از تخلیه و بارگیری در داخل خسروی انجام شود.

 

تاتار مشکل دیگر را عدم حضور به موقع کارکنان عراقی مستقر در مرز منذریه بیان کرد که باعث معطلی زیاد برای تجار ایرانی و تعلل در صادرات می شود.

 

 وی عودت برخی کالاها به ایران را مشکل دیگر در رویه صادرات دانست و از طرف عراقی خواست تا لیست کالاهای ممنوعه را در اختیار طرف ایرانی قرار دهد که باعث اختلال در روند صادرات نشود.

 

نماینده عالی دولت در قصرشیرین خواستار هماهنگی بین مرزبانان ۲ طرف برای رفع محدودیت تردد تجار ۲ طرف در محدوده مرز برای هماهنگی بیشتر در امر صادرات و تسریع و تسهیل در انجام مبادلات مرزی شد و گفت: صدور کارت تردد می تواند این مشکل را رفع کند.
او همچنین اعلام کرد: مسوول گمرک عراق شرایطی را فراهم کند تا بخشی از کالاها در خسروی تخلیه شود و از این رو آمادگی کامل را برای استقرار دستگاه های لیفتراک در این مرز داریم.

 

آماده همکاری برای رفع مشکلات موجود هستیم

فرماندار خانقین استان دیاله عراق نیز گفت: بیشتر مشکلات مربوط به طرف خانقین است ما معضلاتی در زمینه امنیت در منطقه داشتیم و این کار مشکلاتی در گذشته را برای ما به وجود آورد.

 

دلیر حسین افزود: هدف از برگزاری این نشست با حضور مسوولان مرز و گمرک و دیگر متولیان مرزی رفع مشکلات موجود است.

 

وی اظهار داشت: طرف ایرانی مشکلات را طی نامه ای به ما ابلاغ کند که برخی از این مشکلات را به دولت مرکزی اعلام کردیم ولی در زمینه ظرفیت ناوگان حمل و نقل مشکلاتی داریم.

 

 او ادامه داد: با توجه به کمبود کارگران در طرف عراقی این تعداد را افزایش می دهیم و همچنین با اختلاف بین ساعت ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق، هماهنگی لازم را برای توافق بر ساعتی مشخص برای شروع فعالیت طبق نظر طرف ایرانی انجام می دهیم که ساعت کاری توافق شده ۸ و ۳۰ دقیقه تا ۱۸ و ۳۰ دقیقه به وقت ایران خواهد بود و در این زمان فعالیت ها متوقف نمی شود.

حمل یکسره کالا به عراق تا بغداد، تردد افراد با گذرنامه های سیاسی در مرز خسروی، پذیرش  افراد دارای۲ تابعیت  ایرانی- عراقی با رعایت پروتکل های بهداشتی از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

 

مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد، عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

 

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.  

منبع: ایرنا

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه