عراق سهم قابل توجهی در سبد درآمد صادراتی و ارزی ایران دارد/ رفع موانع صادرات الزامیست

چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ 327 0
عراق سهم قابل توجهی در سبد درآمد صادراتی و ارزی ایران دارد/ رفع موانع صادرات الزامیست بلوطی میرزا با اشاره به سهم قابل توجه عراق در سبد درآمد‌های صادراتی و ارزی کشور و خوزستان گفت: موانع صادرات باید رفع شود.

به گزارش تجارت بان، غلامرضا بلوطی میرزا ناظر گمرکات خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به اهمیت بازار عراق برای خوزستان و سهم بازار عراق در سبد درآمد‌های صادراتی و ارزی کشور و استان گفت: به دلیل هم مرزی بودن خوزستان با عراق اولویت بسیاری برای اقتصاد کشور دارد.

 

او با بیان اینکه عراق نیز به خاطر اشتراکات دینی و مذهبی و همچنین بازار میلیونی و موقعیت جغرافیایی اهمیت بسیاری به لحاظ اقتصادی برای خوزستان دارد، افزود: در جلسه‌ای که با حضور مدیران مرزبانی و گمرک شیب در محل سالن جلسات پایانه مرزی شیب عراق برگزار شد، مسئولان کشور عراق اعلام کردند که ایران یک سری مشکلات را در واردات به آن کشور ایجاد کرده و باسکول‌ها و هزینه‌های دریافتی از جمله آن‌ها بود.

 

بلوطی میراز بیان داشت: نبود همخوانی وزن و نوع کالا با فهرست کل بار (مانیفیست) ارائه شده نیز به عنوان یکی از مسائل از سوی طرف عراقی مطرح و قرار شد طرفین ضمن بررسی این موضوع با دقت بیشتر در این زمینه اقدام کنند، همچنین مسئولان گمرک شیب عراق برای حل مشکلات صادرکنندگان خوزستانی و رفع ممنوعیت‌ها و موانع گمرکی آن‌ها قول مساعد دادند.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه اخیرا دولت عراق واردات برخی کالا‌ها را از مرز‌های خوزستان ممنوع کرد، ولی صادرکنندگان از طریق مرز مهران و اقلیم سلیمانیه کردستان عراق به راحتی کالا‌های خود را صادر می‌کنند و این دوگانگی موجود در قوانین صحیح نیست، تصریح کرد: در این جلسه پیشنهاد دادیم که وقتی ورود کالایی ممنوع می‌شود، از قبل به گمرک ایران اعلام شود، نه اینکه به صورت خلق الساعه جلوی این کار گرفته شود و صادرکنندگان برای صادرات به مرز مراجعه و یکباره متوجه این موضوع شوند.

 

ناظر گمرکات خوزستان ادامه داد: همچنین پیشنهاد شد تا تفاهم نامه‌ای در سطح عالی رؤسای ۲ کشور در خصوص تعرفه‌های ترجیحی و سایر امور گمرکی به امضای طرفین برسد، ضمن اینکه اگر کالایی با صدور قبض انبار به مرز هر کدام از کشور‌ها وارد باشد، حتی اگر ممنوعیتی برای آن اعمال شده ظرف حداقل ۱۰ و حداکثر ۱۵ روز از آن مرز ترخیص شوند.

 

بلوطی میرزا با اشاره به درخواست عراق برای محدودیت در بار زدن کامیون‌ها بیان داشت: به آن‌ها اعلام کردیم که محدودیت‌های لازم از سوی گمرک عراق برای کامیون‌های این کشور درنظر گرفته شود و مسئولان این کشور تُناژ (وزن) مشخصی تعیین کنند، چون برخی از تاجران برای کاهش هزینه حمل و نقل بار زیاد می‌زنند.

 

او طرح موضوع حل تفاوت و اختلاف تعرفه‌های گمرک جمهوری عراق که در شمال و جنوب این کشور را از دیگر مسائل مطرح شده در جلسه عنوان و اظهار کرد: ارتقای امنیت در مرز‌ها و همخوانی ساعت ورود و خروج کارکنان گمرک عراقی و ایرانی نیز مطرح شد، چرا که این موضوع منجر به اختلاف ساعت ورود و خروج کامیون‌ها می‌شد، خواستار رفع این مشکل شدیم.

 

غلامرضا بلوطی میرزا با اشاره به تبادل اطلاعات بین دو گمرک و مرزبانی و همچنین پشتیبانی فنی از باسکول‌های مرز چذابه مربوط به کشور عراق گفت: برگزاری این جلسات مشترک با طرف عراقی منجر به تسهیل روند صادرات در مرز‌ها می‌شود، همچنین برگزاری مستمر این نشست‌ها به صورت منظم از سوی استانداری خوزستان، فرمانداری دشت آزادگان، گمرک و اتاق بازرگانی اهواز پیگیری شود.

منبع: باشگاه خبرنگارن جوان

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه