برگزیدگان مسابقه عکس آثار فرهنگی ایران در سلیمانیه، معرفی شدند + اسامی برندگان و آثار

پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹ 1061 0
برگزیدگان مسابقه عکس آثار فرهنگی ایران در سلیمانیه، معرفی شدند + اسامی برندگان و آثار جوایز برگزیدگان مسابقه عکس آثار فرهنگی، تاریخی و اماکن گردشگری ایران در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران اهدا شد.

به گزارش تجارت بان، صبح روز پنجشنبه ۱۰ مهرماه، مراسم اهدای جوایز و تجلیل از عکاسان برگزیده مسابقه بزرگ عکس آثار فرهنگی و تاریخی و اماکن گردشگری ایران، با حضور هوال ابوبکر، استاندار سلیمانیه، جمال صالح رئیس سندیکای عکاسان استان سلیمانیه، در محل سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران برگزار و لوح های تقدیر و جوائز برگزیدگان اهداء شد. 


در این مسابقه که به ابتکار سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه برگزار شد، از میان ۳۰ عکس دریافتی از عکاسان اقلیم کردستان، ۵ عکس به عنوان عکس های برتر از سوی هیات داوران برگزیده و معرفی شدند.


در این مراسم که با پوشش گسترده رسانه های اقلیم کردستان برگزار شد، استاندار سلیمانیه، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران، رئیس سندیکای عکاسان سلیمانیه و عکاسان برگزیده، در صحبت های جداگانه، به نقش برجسته هنر در تقویت ارتباطات فرهنگی و اجتماعی میان ملت ها اشاره و خواستار گسترش ارتباطات میان جامعه هنرمندان و عکاسان ایران و اقلیم کردستان عراق و استفاده از ظرفیت هنر عکاسی برای به تصویر کشیدن جاذبه های گردشگری و توسعه رفت و امد گردشگران میان دو طرف شدند.

 

اطلاعیه اعلام نتایج مسابقه بزرگ عکس آثار فرهنگی و تاریخی و اماکن گردشگری ایران

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه، به اطلاع شهروندان محترم اقلیم کردستان عراق می رساند پس از اعلام فراخوان مسابقه بزرگ عکس آثار فرهنگی و تاریخی و اماکن گردشگری ایران، تعداد ۲۷ عکس در زمان تعیین شده دریافت گردید که هیات داوران، ۵ عکس را به عنوان عکس های برگزیده انتخاب کرد. ضمن تشکر از همه شرکت کنندگان محترم، عکس های منتخب به شرح زیر اعلام می گردد:

 

۱-  آقای روند سعید کاکه شیخ با عکسی از اورامان تخت استان کردستان 
۲- آقای پیشرو مهدی جمیل با عکسی از تهیه آش نذری برای مراسم پیر شالیار در اورامان تخت استان کردستان
۳- آقای جیگیر محمود عثمان با عکسی از  روستای اولاسب لنگ واقع در شهرستان ماسال در استان گیلان
۴- آقای زانیار رسول با عکسی از تالاب انزلی واقع در استان گیلان 
۵- آقای ناصح علی خیاط با عکسی از  روستای پالنگان واقع در شهرستان کامیاران در استان  کردستان

 

آثار عکاسان برگزیده

 


عکاس: روند سعید کاکه شیخ
مکان: اورامان تخت در استان کردستان

 

نظر عکاس: هرچند که از نظر جغرافیایی مکانی سخت و دشوار برای زندگی است، اما به دلیل تلاش و نظر هوشمندانه ساکنین آن منطقه، زندگی قشنگ و ساده ای را ایجاد کرده اند. این عمل منجر به جذب گردشگران زیادی به منطقه شده است. علیرغم ساختمان سازی ها، اما به زمین های کشاورزی خسارت وارد نشده است. آنها از طبیعت منطقه جهت نقشه برداری و ساختمان سازی استفاده بهینه کرده اند.

عکاس: پیشرو مهدی جمیل

مکان: پختن اش نذری برای مراسم پیرشالیار در اورامان تخت استان کردستان

 

نظر عکاس: هزاران گردشگر از ایران و جهان جهت مشارکت در مراسم پیرشالیار به منطقه اورامانات کردستان ایران سفر می کنند. این مراسم هر سال ۲ بار انجام می شود و ۳ روز به طول می انجامد که طی آن فعالیت های هنری و فرهنگی انجام می شود. تهیه غذاهای محلی، دف زنی و سرودهای عرفانی، خواندن اشعار و ترانه های محلی، تقسیم گردو و میوه و طواف پیرشالیار از جمله فعالیت های انجام شده طی 3 روز می باشند. 
هر کس برای یکبار به منطقه سفر کند، مطمئنا دهها بار دیگر به آنجا خواهد رفت. نقطه قابل توجه در اورامانات، معماری ساختمان ها است که در دنیا بی نظیر است.

 

عکاس: جیگیر محمود عثمان
مکان: روستای اولاسب لنگ از توابع شهر ماسال واقع در استان گیلان

 

نظر عکاس: این عکس دو شهروند سالمند روستای اولاسب لنگ ماسال از توابع استان گیلان- واقع در رشته کوههای البرز در شمال ایران- می باشد. این منطقه اغلب پوشیده از مه و همواره سرسبز است که با جنگل های وسیع احاطه شده است. خانه های موجود در این منطقه بصورت کلبه و ییلاقی مانند ساخته شده اند. دارای آب و هوای صاف و زیبا بوده و گردشگران زیادی به این منطقه سفر می کنند. به عنوان بهشت پنهان ایران از آن یاد می شود. نزدیک به 1500 متر بالاتر از سطح دریا است. اغلب ساکنین منطقه، اهل ماسال بوده و در فصل گرما به آن روی می آورند. عکس در تاریخ 27 آگوست 2019 گرفته شده است. ساکنین این منطقه، بسیار مهمان نواز بوده و اغلب به دامداری مشغول هستند. همزمان ویلاهای خود را به گردشگران کرایه می دهند.

 

عکاس: زانیار رسول
مکان: تالاب انزلی در استان گیلان 

 

نظر عکاس: 
این منطقه، نزدیک به بندر انزلی است. هر ساله هزاران گردشگر به منظور دیدن پرنده ها و گلهای بی نظیر آن، به این منطقه سفر می کنند.
منظره ای که بنده از آن عکس گرفته ام، در داخل یک قایق بود. مناظر به حدی زیبا و دلربا هستند که انسان را برای مدت طولانی مجذوب خود می کند. این گل و گیاه ها تا اواسط سپتامبر می مانند.

عکاس: ناصح علی خیاط
مکان: روستای پالنگان واقع در شهرستان کامیاران در استان کردستان

 

نظر عکاس: پالنگان، یک منطقه گرمسیر در اورامانات و تنها شهر غرب ایران می باشد. رودخانه سیروان، این شهرستان را به دو نیمه تقسیم کرده است که موجب امرار معاش مردمان منطقه شده است. پرورش ماهی، از جمله زمینه های فعالیت مردمان این منطقه می باشد که باعث جذب گردشگران زیادی شده است. اهالی پالنگان بسیار مهمان نواز هستند.

منبع: کانال سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه

پایان خبر/

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه