آغاز صادرات سیب زمینی از مرز پرویزخان به عراق

دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ 936 0
آغاز صادرات سیب زمینی از مرز پرویزخان به عراق صادرات سیب زمینی از مرزرسمی پرویزخان در این شهرستان به عراق آغاز شد و تاجران باید متناسب با نیاز طرف عراقی این محصول را به مرز ارسال کنند.

به گزارش تجارت بان، مرادعلی تاتا، توافقی که با دولت عراق و کنسولگری ایران در سلیمانیه برای از سرگیری واردات سیب زمینی به این کشور صورت گرفته، هم اکنون صادرات این محصول در پرویزخان به عراق انجام می شود.

 

 او اظهارداشت: صادرات سایر کالاها نیز از مرز پرویزخان به عراق روان است و مبادلات تجاری با رعایت پروتکل های بهداشتی در حال انجام است.

 

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: هر محصول باید متناسب با نیاز طرف عراقی و تقاضای آن عرضه شود از این رو برای پرت نشدن محصول و متضرر نشدن صادرکنندگان و همچنین تامین نیاز داخلی کشور و جلوگیری از تورم کالا، باید حتما بر اساس نیاز طرف عراقی محموله به مرز آورده شود.

 

تاتار اضافه کرد: متاسفانه تجار در قضیه صادرات محصول گوجه فرنگی تعادل را رعایت نکرده و به شکلی بی رویه نسبت به آوردن محموله های صادراتی به مرز اقدام کردند و این عرضه چیزی بیشتر از نیاز طرف عراقی و کشش بازار این کشور بود که باعث خراب شدن محصول گوجه فرنگی و خالی شدن بازار داخلی و همچنین گرانی این محصول شد.

 

او ادامه داد: از همه تجار می خواهیم هدفمند و با برنامه نسبت به آوردن محموله های صادراتی میوه و تره بار و مواد فاسد شدنی به خصوص در بحث سیب زمینی و سایر کالاهای اساسی اقدام کنند تا شاهد ضرر و زیان و از بین رفتن محصولاتی که با زحمت فراوان به دست می آید، نباشیم.

 

وی گفت: بازار عراق یک ظرفیت مشخصی دارد که باید براساس این ظرفیت عمل کنیم و متاسفانه برخی از تجار و صادرکنندگان بدون توجه به نیاز بازار طرف عراقی نسبت به آوردن روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ کامیون گوجه فرنگی به مرز می کردند که باعث شد شاهد پرت شدن این محصول در نتیجه گرما و خواب بیش از حد کامیون ها در صف خروج از کشور و همچنین عدم خرید محصول از سوی طرف عراقی باتوجه به مازاد ارسال محموله ها و گرانی آن باشیم.

 

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت دارای ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق و ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان است که اولی هم مرز با بخش حکومت مرکزی و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

 

۵۴ درصد صادرات غیرنفتی ایران به عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان انجام می شود.

 

سالانه حدود ۴۰۰ هزار تن گوجه فرنگی از مزارع استان کرمانشاه تولید می شود.

 

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

 

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

منبع: ایرنا

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه