باید صادرات گوجه فرنگی به عراق مدیریت شود

شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ 726 0
باید صادرات گوجه فرنگی به عراق مدیریت شود حدود ۳۵۰ کامیون گوجه‌فرنگی وارد مرز پرویزخان شده است که ورود کامیون های جدید حامل این محصول باعث خواب کامیون ها و خرابی و فساد محصول می‌شود.

به گزارش تجارت بان، «مرادعلی تاتار» با تاکید بر اینکه تجار و صادرکنندگان با برنامه و براساس نیاز بازار عراق محصول گوجه‌فرنگی به منظور صادرات وارد مرز رسمی پرویزخان کنند، گفت: اکنون حدود ۳۵۰ کامیون گوجه‌فرنگی وارد این مرز شده که ورود کامیون های جدید حامل این محصول باعث خواب کامیون ها و خرابی و فساد محصول می‌شود. 

 

وی اظهار داشت: تجار و صادرکنندگان باید قبل از ارسال محموله‌های گوجه فرنگی نسبت به وضعیت مرز و میزان تقاضای بازار عراق کسب اطلاع کنند. 

 

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: چنانچه تجار بدون توجه به نیاز بازار طرف عراقی نسبت به آوردن بی‌رویه محموله‌های صادراتی گوجه می‌کنند این اقدام باعث از بین رفتن این محصول و همچنین خالی کردن بازار داخلی از آن و افزایش نرخ تورم می‌شود.

 

تاتار اضافه کرد: ترافیک کامیون‌ها در مرز، خراب شدن محصولات به دلیل هوای گرم، خالی شدن بازار داخلی و تورم، متضرر شدن کشاورزان و تجار و کاهش شدید قیمت صادرات نتیجه ارسال بی رویه محموله های فساد پذیر از جمله گوجه فرنگی است که برای پیشگیری از این وضعیت باید نسبت به ارسال محموله با برنامه عمل کرد.

 

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت دارای ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق و ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان است که اولی هم مرز با بخش حکومت مرکزی و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

 

۵۴ درصد صادرات غیرنفتی ایران به عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان انجام می شود.

 

سالانه حدود ۴۰۰هزار تن گوجه فرنگی از مزارع استان کرمانشاه تولید می شود.

 

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

 

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است./  ایرنا

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه