بازار پوشاک در کردستان عراق:

واردات سالیانه بیش از 2 میلیارد دلار پوشاک و وسایل آرایشی به کردستان عراق

شنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ 1132 0
واردات سالیانه بیش از 2 میلیارد دلار پوشاک و وسایل آرایشی به کردستان عراق مردم کردستان عراق در سال بیش از 2 میلیارد دلار برای پوشاک و وسایل آرایشی هزینه می کنند که پس از مواد غذایی رتبه دوم واردات را به خود اختصاص داده است.

به گزارش تجارت بان، اقلیم کردستان عراق از 40 کشور واردات اقلام مورد نیاز خود را انجام می دهد و میزان واردات این منطقه در سال 2018 حدود 29 میلیارد دلار بوده است در حالی که میزان واردات کشور عراق در همین بازه زمانی، 25 میلیارد دلار بوده است. 50 درصد از اجناس وارداتی به کردستان روانه سایر بخش های عراق می شود.

 

پوشاک های تولیدی دو کشور ترکیه و چین سهم عمده ای از بازارهای اقلیم کردستان را به خود اختصاص داده اند. بر اساس آمارهای وزارت بازرگانی در سال 2017 به ارزش 2 میلیارد و 225 میلیون دلار، پوشاک به کردستان عراق وارد شده است که این رقم در سال 2018 به 2 میلیارد و 379 میلیون دلار افزایش یافته است.


بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی زمن پرس، فتحی محمد سخنگوی وزارت بازرگانی و صنایع اقلیم کردستان، در  این باره می گوید: برندهایی که وارد کردستان عراق می شوند بیشتر بخش بازرگانی را رونق داده اند و در داخل هم تقاضا برای انها در حال افزایش است.


بختیار ملا احمد، سخنگوی اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان اقلیم کردستان می گوید واردات وسایل آرایشی و بهداشتی پس از مواد غذایی در رتبه دوم قرار دارد، به دلیل آن که تقاضا برای آن بسیار زیاد بوده و بیشتر آن نیز از خارج وارد می شود.  به گفته او هنوز کردستان عراق به آن مرحله از توانمتندی برای تولید این اقلام نرسیده است.


این فعال اقتصادی می گوید کالاهای مورد اشاره بیشتر از کشورهای چین، اروپا، کشورهای عربی، مالزی و چند کشور دیگر آسیایی وارد می شود و همه این اجناس برند هستند. بخش اصلی مواد اولیه این کالاها مواد شیمایی بوده و به همین دلیل امکان تولید آنها در کردستان عراق وجود ندارد. 

 

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه