مچکو، قهوه‌خانه‌ای که به مقصد گردشگری در اقلیم کردستان بدل شده است

شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ 866 0
مچکو، قهوه‌خانه‌ای که به مقصد گردشگری در اقلیم کردستان بدل شده است قهوه‌خانه‌ی مچکو، امروز به عنوان یکی از مقاصد گردشگری در هولیر، پایتخت اقلیم کردستان ، بدل شده و هنگامی که کسی نام مچکو را می‌شنود برای او قلعه باستانی هولیر، که در وسط شهر قرار دارد و مچکو نیز در دل آن جای گرفته، تداعی می‌شود.

به گزارش تجارت بان، قهوه خانه مچکو علاوه بر اینکه یکی از قهوه‌خانه‌های قدیمی شهر است، موقعیت آن نیز در شهرتش نقش بسزائی داشته است، چرا که این قهوه‌خانه در دامن قلعه هولیر که مسیر اصلی گردشگران می‌باشد قرار گرفته است. همچنین این قهوه‌خانه به مرکزی برای دیدار و ملاقات اهل اندیشه و قلم بدل گردیده است.

 

قهوه‌خانه مچکو از سال ١٩٤٠ توسط مجید مچکو، تاسیس و در ابتدا در بازار "قیصریه" قرار داشت و بعدها به دامن قلعه هولیر منتقل گردید. بعد از فوت مجید مچکو پسرانش این قهوه‌خانه را تا به امروز اداره و مدیریت کرده‌اند. محسن مچکو، مدیر کنونی این قهوه‌خانه در گفتگویی با شرحی بر تاریخ قهوه‌خانه مچکو گفت که در ابتدا این محل، مکانی برای تجمع هنرمندان کرد بوده که بیشتر در حوزه‌های "حیران بیژی" و "لاوک بیژی" فعال بوده‌اند.

 

اگر چه امروزه نیز تعداد کثیری از هنرمندان، اندیشمندان و نویسندگان کرد در مچکو با هم دیدار و ملاقات می‌کنند اما بدلیل افزایش چشمگیر حضور گردشگران در این محل، آن سیمای روشنفکری گذشته را ندارد. مدیر قهوەخانه مچکو متذکر شد که علاوه بر شهروندان هولیر بسیاری از گردشگران خارجی بصورت مستمر به این محل مراجعه می‌کنند و ساعاتی را در این قهوه‌خانه می‌گذرانند.

 

پیشتر چیدمان صندلی‌ها و محل نشستن مشتریان در قهوه‌خانه تنها در سالن داخلی آن بود اما با افزایش گردشگران و نیز برای ایجاد جلوه‌ای زیبا به بخش بیرونی قهوه‌خانه، این قسمت نیز به محل میزبانی از گردشگران اضافه شد. انتهای چایخانه جای کسانی است که سرگرم بازی‌های همچون "دومینه" و "تخته" هستند و بخش جلویی نیز بیشتر محل روشنفکران و ادیبان می‌باشد و بخش بیرونی نیز محل نشستن گردشگران و توریست‌ها می‌باشد.

 

قابل ذکر است مقامات و مسئولان خارجی نیز با هر بار سفر به این شهر ضمن بازدید از مکان‌های باستانی و تفریحی هولیر، از قهوه‌خانه‌ مچکو نیز دیدار خواهند کرد. به عنوان مثال بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، با پوشیدن لباس کردی از قهوه‌خانه مچکو دیدار کرد.

 

هر بازدید کننده‌ای که وارد مچکو می‌شود با دیدن عکس‌های کثیری از بزرگان و مشاهیر سیاسی، ادبی و هنری کردستان که از دیوار این قهوه‌خانه آویزان شده، شگفت زده می‌شود و مدت طولانی را صرف نگاه کردن به عکس‌ها می‌کند.

امتیاز مطلب: 100%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه