راه اندازی سیستم «از مرز تا مرز» برای میزبانی از گردشگران عراقی
به گزارش تجارت بان، گردشگری و صنایعدستی علیاصغر شالبافیان پیرو انعقاد تفاهمنامه میان معاونت گردشگری وزارت متبوع و سازمان توسعه و تجارت و برگزاری نشست توجیهی و آگاهیبخشی از ظرفیتهای حوزه گردشگری ویژه رایزنان بازرگانی جدید ایران که قصد اقامت و فعالیت در کشور عراق را دارند؛ گفت: ساماندهی بازار عراق از نقطه آغاز سفر در مرز زمینی یا فرودگاه تا پایان سفر در همان نقطه علاوه بر اینکه انتفاع کسب و کارها و ارتزاق فعالان گردشگری ایرانی و عراقی را در پی خواهد داشت؛ سبب ارائه خدمات مطلوب، شایسته و استاندارد به گردشگران و زائران عراقی خواهد شد.
وی تاکید کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد این است که گردشگران عراقی که با اهداف مختلف درمان، زیارت، سیاحت و غیره ایران را به عنوان مقصد سفرشان انتخاب میکنند؛ بتوانند از خدمات رسمی کشورمان از جمله مراکز اقامتی دارای مجوز و استاندارد، دفاتر خدمات مسافرتی، راهنمایان متخصص گردشگری، مراکز درمانی معتبر و سایر امکانات و شرایط استاندارد مورد نیاز بهرهمند شوند.
وی خاطرنشان کرد: آنچه در این روند برایمان اهمیت دارد همکاری رایزنان اعزامی به عراق برای فرهنگسازی سفر به ایران است تا تلاش شود گردشگران و زائران عراقی از خدمات استاندارد موجود در ایران آگاهی پیدا کرده و بدانند که اگر از مسیر تایید شده وارد کشور شوند میتوانند خدماتی متمایز و باکیفیت دریافت کنند.
معاون گردشگری همچنین با تاکید بر اینکه تلاش برای توزیع جغرافیایی گردشگران و زائران یکی از اهداف اصلی مدیریت بازار گردشگری عراق است، گفت: در بسیاری از مواقع مسافران ورودی از عراق تنها با چند استان ایران آشنا هستند و ظرفیتهای متعدد سایر استانها مغفول میماند. از این رو رایزنان فرهنگی میتوانند با همکاری بخش خصوصی در راستای توزیع جغرافیایی گردشگران عراقی موثر عمل کنند.
وی خاطرنشان کرد: ضرورت ایجاد زمینه های مناسب برای تردد گردشگران عراقی با خودروهای شخصی نیز در توزیع جغرافیایی و ماندگاری آنان مؤثر است.
شالبافان همچنین از رایزنان بازرگانی که به کشور عراق اعزام خواهند شد؛ خواست تا در به روزرسانی و غنابخشی تحقیقات بازار یاریگر دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی باشند و اطلاعات جمعآوری شده را در اختیار بخش خصوصی قرار دهند تا در مواجهه با بازار گردشگری کشور عراق بهترین تصمیمات و تدابیر مربوطه اخذ شود.
وی تاکید کرد: انتظار می رود که رایزنان مستقر در کشورهای هدف گردشگری ایران بازخوردهای خدمات ارایه شده در ایران را منعکس نمایند. این فرایند به بهبود و اصلاح نظام ارایه خدمات گردشگری کمک شایانی خواهد کرد.
موضوع تمرکز بیشتر بخش خصوصی بر امر تبلیغات محیطی در شهرهای مهم عراق، اطلاعرسانی بیشتر پیرامون پیشرفتهای پزشکی ایران، امکانات گردشگری و سایر خدمات متمایز موجود در ایران، تولید محصولات فرهنگی مشترک، معرفی و حضور جدی ایران در شبکههای تلویزیونی مورد استقبال عراقیها و نیز استفاده از راهنمایان گردشگری متخصص عرب و کرد زبان از جمله مواردی بود که میان رایزنان بازرگانی اعزامی به عراق و روسای گروه و مدیران معاونت گردشگری در حضور معاون گردشگری کشور مطرح شد.
همچنین مصوب شد در راستای به حداکثر رساندن رضایت گردشگران سلامت، فرایندی طراحی و اجراء شود تا قبل از ورود آنان سیستم ارجاع، بررسی، تشخیص و نیاز بیمار و نیز پیگیری مراحل درمان انجام پذیرد و نیز سیستم منظمی پیاده شود تا در آن تمام فرایندها و فعالیت های مرز تا مرز یا فرودگاه تا فرودگاه تعریف و اجرا و تعامل بین دستگاه های دخیل در ارایه خدمات سلامت ایجاد شود.
گفتنی است در این نشست عبدالامیر ربیهاوی به عنوان رایزن بازرگانی ایرانی مستقر در شهر بغداد و ابراهیم محمدرضازاده به عنوان رایزن بازرگانی مستقر در اقلیم کردستان عراق حضور داشتند./ایرنا