پایش و رصد کلیه محصولات صادراتی از ابتدای اسفند

چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ 379 0
پایش و رصد کلیه محصولات صادراتی از ابتدای اسفند رئیس سازمان حفظ نباتات، گفت: از ابتدای اسفندماه کلیه محصولات صادراتی در سامانه سماک از محل تولید رصد و پایش می شوند و در مراحل بعدی محصولات داخلی نیز در این سامانه مورد پایش قرار می‌گیرد.

به گزارش تجارت بان، «شاپور علایی‌مقدم» رئیس سازمان حفظ نباتات کشور امروز در نشست خبری به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: برای افزایش ترویج صدور دستورالعمل مصرف سموم کشاورزی تعداد آزمایشگاه‌های مرجع با همکاری وزارت بهداشت و درمان افزایش پیدا کرده است و از ابتدای اسفند این تعداد به 10 آزمایشگاه مرجع افزایش پیدا می‌کند.

 

وی افزود: همچنین تعداد آزمایشگاه‌های بررسی کیفی محصولات کشاورزی خرد نیز افزایش پیدا می‌کند و حتی امکان ایجاد آزمایشگاه‌های سیار نیز وجود خواهد داشت.

 

رئیس سازمان حفظ نباتات ادامه داد: سامانه سماک توسط وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شده است که این سامانه مسئولیت رصد و پایش محصولات کشاورزی از مزرعه تا سر سفره مردم را پیگیری می‌کنند به همین منظور مرحله اول این طرح از ابتدای اسفندماه به مرحله اجرایی می‌رسد و تمام محصولات صادراتی قبل از صادرات رصد و پایش می‌شود تا در مراحل آینده محصولات داخلی نیز در سامانه سماک بررسی شوند.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: کشاورزان باید برای خرید سموم از کلینیک‌های گیاه‌پزشکی نسخه داشته باشند اما تعداد سم‌فروشی‌های ما در کشور ده برابر تعداد کلینیک‌های دامپزشکی است که در این ارتباط سازمان نظام مهندسی مقصر است.

 

وی اظهار کرد: کلینیک‌های گیاه‌پزشکی علاوه بر اینکه تعدادشان در کشور محدود است متاسفانه سموم را نیز عرضه می‌کنند این در حالیست که بر اساس قانون اجازه چنین کاری را ندارند.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه قانون مربوط به حفظ نباتات قدیمی است گفت: قانونی که اکنون در این ارتباط مورد استناد قرار می‌گیرد مربوط به سال 1346 می‌باشد که نیازمند بازنگری و تغییر است./تسنیم

امتیاز مطلب: 100%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه