توسعه توریسم درمانی و گردشگری از مهم ترین اهداف توسعه مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان است

دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ 540 0
توسعه توریسم درمانی و گردشگری از مهم ترین اهداف توسعه مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان است مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری - صنعتی بانه و مریوان، گفت: توسعه توریسم‌درمانی، آموزشی و گردشگری از مهم‌ترین محورهای توسعه‌ای مناطق آزاد تجاری _ صنعتی مریوان و بانه است.

تجارت بان، حمیدرضا بیتا اظهار کرد: منطقه آزاد کردستان مشتمل بر مرز رسمی سیرانبند به مساحت ۲هزار هکتار در مجاورت شهرستان بانه و پهنه مریوان به مساحت سه هزار و ۵۰۰ هکتار مشتمل بر مرز رسمی باشماق است.

 

وی افزود: این دو پهنه، بر خلاف سایر مناطق آزاد که جزو ابتلائات اساسی آن ها واقع شدن در بطن روستاها و محیط های اجتماعی است، از هر گونه عارضه مسکونی فارغ هستند.

 

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری - صنعتی بانه و مریوان، با اشاره به ظرفیت های منحصر به فرد دو مرز رسمی باشماق و سیرانبند، عنوان کرد: مریوان مرز رسمی باشماق را در اختیار دارد که با حدود ۷ میلیارد دلار مبادلات تجاری جایگاه دوم ترانزیت کشور را به خود اختصاص داده است.

 

وی ادامه داد: از ۹۲ درصد صادرات ناخالص کشور که حدود ۳۵ میلیارد دلار است، حدود ۶.۳ میلیارد دلار سهم کشور عراق بوده که در این زمینه، بعد از کشور چین رتبه دوم صادرات را به خود اختصاص داده است.

 

به گفته بیتا، محوریت ترانزیت کالا در عراق غالبا در اختیار اقلیم کردستان قرار دارد و تجربه ثابت کرده که اقلیم کردستان به مراودات در سطح کردستان نسبت به سایر پایانه ها تمایل زیادی دارد و این یک ویژگی مهم است.

 

وی با بیان اینکه مرز باشماق نزدیکترین راه به بندر لاذقیه در سوریه است و به لحاظ زمینی دریچه ای به سمت غرب محسوب می شود، عنوان کرد: به طور معمول آغاز کار در مناطق آزاد با تقویت زیرساخت ها و تعریف یک سوم سطح پیشران آغاز می شود که حدود ۶ سال وقت لازم دارد، این در حالی است که امروز بانه دارای حدود ۳۵ هکتار سطح پیشران در قالب ۸۰ قطعه آماده واگذاری با تمام زیر ساخت ها است.

 

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری - صنعتی بانه و مریوان، وجود منابع فراوان از جمله، گاز، آب و برق را از دیگر ظرفیت های بانه و مریوان ذکر کرد و افزود: مناطق آزاد تجاری_ صنعتی در استان کردستان، از بین هفت منطقه جدیدی که آغاز به کار کرده، اولین منطقه است که مشاور طرح جامع را گرفته و حدود سه هفته است که کار را شروع کرده و امید است که طی هفته آینده پلان اول را تحویل بگیریم.

 

بیتا عنوان کرد: مشاور مادر یا مدیریت طرح این پروژه از اهالی استان و مشرف به ظرفیت های  کردستان و اقلیم انتخاب شده است.

 

وی از انعقاد قرارداد ۱۰۰۰ میلیارد تومانی سرمایه گذاران برای تقویت زیرساخت ها در شهرستان مریوان خبر داد.

 

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری - صنعتی بانه و مریوان، در ادامه جهاد دانشگاهی را نهادی مقدس با پیشرفت علمی ذکر کرد و افزود: در دیدار با جهاددانشگاهی به دنبال این هستیم که ظرفیت های توریسم درمانی در کردستان را با توجه به مجاورت این استان با عراق و همچنین نیاز استان در خصوص ناباروری و بحث درمان سرطان، را با ایجاد مرکزی در منطقه آزاد تقویت کنیم.

 

به گفته بیتا، سرمایه گذاران آماده هستند تا طرح مورد نظر را با مشارکت جهاددانشگاهی که نیاز به منابع اجرایی دارد به کار ببرند.

 

 وی با اعلام اینکه مقرر شده که اساس نامه هفت منطقه آزاد جدید در کشور تا پایان خردادماه به مرحله امضا رسیده و ابلاغ شود، بیان کرد: تا زمانی که مناطق آزاد شخصیت حقوقی نداشته باشند نمی توان وارد کار شد.

 

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری - صنعتی بانه و مریوان، خاطرنشان کرد: مناطق آزاد استان کردستان همه شاخص های استان از جمله زیرساخت ها را ارتقا می دهند و مردم می توانند توسعه را لمس کنند.

 

وی با اشاره به اینکه توریسم گردشگری از دیگر محورهایی است که با سرمایه گذاران وارد بحث شده است، یادآور شد: در بخش خدمات دهی پایانه های خدماتی می توانیم نقش مهمی برای گردشگران خارجی داشته باشیم./ایسنا   

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه