رشد 68 درصدی ارزش کالاهای صادراتی از مرز مهران

شنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ 278 0
رشد 68 درصدی ارزش کالاهای صادراتی از مرز مهران مدیرکل گمرکات استان ایلام گفت: صادرات گمرک استان از لحاظ ارزش ۶۸ درصد و از لحاظ وزنی ۹۳ درصد نسبت به مشابه سال قبل رشد داشته است.

به گزارش تجارت بان، روح‌الله غلامی مدیرکل گمرکات استان ایلام گفت: چندین پارامتر در رتبه بندی گمرک مهران نقش اساسی ایفا کرده است، اول اینکه صادرات و تولید در کشور رونق گرفته است دوم تجار عراقی از طریق مرز مهران مبادلات تجاری انجام می‌دهند که در این مسیر رغبت بیشتری دارند سوم گمرک با نشست‌ها و جلسات مکرر با طرف عراقی حتی به صورت تلفنی یا ملاقات حضوری کنار درب مرز در خصوص موضوعات گمرکی برگزار کرده تقریباً در مرز تمام مشکلات بین دو طرف حل شده است.

 

وی افزود: کامیون حمل کالا ساعت ۶/۳۰ دقیقه صبح از پارکینگ خارج می‌شود؛ گمرک از ساعت ۷ صبح بعضا تا ۲ نیمه شب کار خروج کالا انجام می‌دهد و کامیون‌های خالی حتی ۴ صبح از گمرک خارج می‌شوند که بار معطل نماند و پارکینگ تخلیه می‌شود تا کامیون‌های بعدی وارد شوند.

 

مدیرکل گمرکات ایلام ادامه داد: هماهنگی خوبی بین مجموعه ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی در مرز مهران برای ترخیص کالا وجود دارد و یک انسجام در امور مرزی شکل گرفته که حاصل آن کسب رتبه اول صادرات توسط گمرک استان است که جا دارد از زحمات هنگ مرزی، اداره اطلاعات، گذرنامه و همراهی شورای تامین تقدیر کنیم.

 

غلامی تصریح کرد: گمرک مهران بیشتر یک گمرک صادراتی است تا وارداتی و امسال ۲۰۸ میلیون دلار کالا از طریق مرز مهران صادر شده است.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ارزش ریالی کالاهای صادراتی بر مبنای ارز مبادلاتی حدود ۵۲۰۰ میلیارد تومان است.

 

مدیرکل گمرکات استان اضافه کرد: صادرات گمرک استان از لحاظ ارزش ۶۸ درصد و از لحاظ وزنی ۹۳ درصد نسبت به مشابه سال قبل رشد داشته است.

 

غلامی درباره برنامه‌های آینده گمرک در استان گفت: با توجه به اینکه کشور عراق در اواخر سال ۱۳۹۹ عضو کنوانسیون تیر شده و در قسمت جنوبی پایانه زیرساخت‌هایی را  آماده کرده قطعاً در قسمت ایران نیز باید در مقابل آن زیرساخت‌ها و ساختارهای لازم آماده شود.

 

مدیرکل گمرکات استان در خصوص رونق و پیشرفت گمرک گفت: موضوع عضویت عراق در کنوانسیون تیر و بحث منطقه آزاد مهران که استارت آن زده شده مجموعه این عوامل باعث شده که تردد کامیون در آینده از طریق مرز مهران بیشتر شود با توجه به تجربه ترانزیت کالا به سوریه در این مرز، پیش بینی می‌شود از طریق این مرز کالا به سوریه، لبنان، اردن و سایر کشورهای همسایه عراق صادر شود که این صادرات و ارزش ارزی آن می‌تواند چشمگیرتر باشد.

 

غلامی گفت: هدف مناطق آزاد صادرات و رونق تولید است و با توجه به اینکه منطقه آزاد صادرات محور است و می‌توانیم از طریق صادرات در مرز مهران نقش مهمی در تولید و افزایش نرخ رشد اقتصادی استان و کشور داشته باشیم.

 

 وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تصویب دو بازارچه چیلات و چنگوله در هیات دولت و افتتاح غیر رسمی بازارچه هلاله شمالی و پیگیری‌های مستمر استاندار و نمایندگان، همچنین توسعه راه‌ها و راه آهن، در آینده استان ایلام در مراودات تجاری نقش پر اهمیت‌تری خواهد داشت./فارس

امتیاز مطلب: 0%
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه