نوسانات تجاری ایران و عراق جدی نیست
به گزارش تجارت بان، کارشناسان میگویند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بیشترین تأثیر را در کاهش صادرات به عراق داشته است،صادرات روغن، شیرینی، شکلات و صنایع غذایی به عراق تحت تأثیر این موضوع قرار گرفت براساس پیشبینی که رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق دارد تا پایان سالجاری حجم تجارت دو کشور ایران و عراق به ۱۰ میلیارد دلار میرسد؛ البته هدفگذاری تجاری دو کشور از مدتها پیش ۲۰ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.
روزنامه ایران در گزارشی نوشت: اما از آنجا که دولت گذشته از توان و پتانسیل صادراتی کشورهای همسایه غافل بود، دو کشور نتوانستند در افزایش حجم تجارت به اهداف ترسیم شده برسند. حال دولت سیزدهم که همکاری با کشورهای همسایه و بخصوص عراق را در دستور کار خود قرار داده در تلاش است که تجار ایرانی و عراقی بیش از گذشته فعال شوند.
فعالان اقتصادی که نسبت به آینده تجاری کشور خوشبین شدند، تحقق عدد یاد شده را دور از انتظار و دسترس نمیبینند و اعتقاد دارند که با خیلی از کشورها میتوان رقم تجاری را افزایش داد.
اعداد و ارقام تجاری کشور نیز نشان میدهد روند صادرات کالا در پنج ماه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۱ درصدی داشته و به لحاظ ارزشی به ۲۰ میلیارد و ۹۲۴ میلیون دلار رسیده است. دادههای اعلام شده از سوی گمرک نشاندهنده آن است که طی ۵ ماه گذشته صادرکنندگان در مجموع ۴۴ میلیون تن کالا صادر کردهاند و کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و هند پنج مقصد نخست صادراتی ایران در این مدت بودهاند.
به تجارت ۱۴ میلیارد دلاری میرسیم
یحیی آلاسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: امسال تجارت ایران و عراق به ۱۰ میلیارد دلار میرسد و حتی این امکان وجود دارد که تجارت دو کشور به ۱۴ میلیارد دلار هم برسد، لذا نوسانات اخیر در تجارت دو کشور نگرانکننده نیست.
دیپلماسی اقتصادی در همه حوزههای حاکمیتی نقش محوری دارد اما این امر به گونهای نیست که آثار مورد انتظار از آن حاصل شود، در حالی که با سامان یافتن دیپلماسی اقتصادی میتوان اثرات بیبدیل آن را در همه بخشهای کشور دید.
ضرورت هماهنگی و هم جهتی در دیپلماسی اقتصادی
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود: یکی از مسائلی که در عمده کشورهای دنیا مخصوصاً کشورهای توسعه یافته مراعات میشود هماهنگی و هم جهتی در دیپلماسی اقتصادی است، در حالی که یکی از نگرانیهای ما تشتت آرا در حوزه دیپلماسی اقتصادی است.
او تأکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که یک نهاد باید در رابطه با دیپلماسی اقتصادی پیگیریهای لازم را انجام دهد تا از این طریق از تشتت آرا در نظام دیپلماسی اقتصادی جلوگیری کند.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با تأکید بر اینکه در جهان تصویب قوانین دیپلماسی اقتصادی از تشتت جلوگیری میکند، تصریح کرد: در ایران میتوانیم با تجمیع راهبردهای این حوزه مانع آسیبهای تعدد در آرا و نظرات شویم.
آل اسحاق با اشاره به استراتژیک بودن روابط ایران و عراق در همه حوزهها، تصریح کرد: دیپلماسی اقتصادی رشته اصلی در یکپارچگی روابط همهجانبه دو کشور است، زیرا مخالفان ایران در تلاش هستند از حضور فعال کشور در عراق جلوگیری کنند و نفوذ خود را افزایش دهند اما با توجه به روابط عمیق و تاریخی دو کشور میتوانیم توسعه تجاری و اقتصادی را در دستور کار قرار دهیم.
رابطه دو کشور ایران و عراق استراتژیک است
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق ادامه داد: رابطه دو کشور ایران و عراق استراتژیک است؛ اقتصاد، امنیت، تهدیدها و فرصتهای ما کاملاً به هم مرتبط بوده و نخ تسبیح توسعه همهجانبه روابط ایران و عراق مسائل اقتصادی است.
او افزود: موضوع اقتصاد در روابط ایران و عراق باید محوری باشد و خوشبختانه این امر را مسئولان دو کشور پذیرفتهاند به طوری که هدفگذاری تجارت ۲۰ میلیارد دلاری انجام شده که این مهم قابل عملیاتی شدن است.
آل اسحاق در رابطه با تجارت با اقلیم کردستان تأکید کرد: رابطه ما با اقلیم کردستان عراق همیشه تقویت شده و زمینه فعالیت بیشتر هم میتواند باشد.
ایران راه خود را برای حضور در عراق پیدا کرد
در این میان موسی طباطبایی، رئیس اداره خلیج فارس وزارت امور خارجه با اشاره به اهمیت روابط ایران و عراق، گفت: ناآرامیهای دهههای اخیر برای کاهش نفوذ ایران در عراق بوده است که البته با درایت حاکمیتی به نتیجه دست نیافتند و ایران توانست راه خود را برای حضور در عراق پیدا کند.
او افزود: نهادینه کردن نفوذ ایران در عراق با بخش خصوصی امکانپذیر میشود که باید در این زمینه تلاش بیشتری شود؛ زیرا با نگاه استراتژیک، این کشور شریک اول اقتصادی ایران است.
در این میان مدیران سازمان توسعه تجارت معتقدند که یکی از ابزارها برای حضور پررنگ فعالان اقتصادی در بازار کشورها بخصوص کشورهای همسایه، حضور در نمایشگاههای تخصصی است. لذا از نیمه دوم سال گذشته سازمان توسعه تجارت سعی کرده فضایی را فراهم کند تا صاحبان کسب و کار و تولید بتوانند محصولات خود را در نمایشگاههای تخصصی عرضه کنند.
مشارکت گسترده ایران در نمایشگاههای عراق
در این میان فرزاد پیلتن، سرپرست دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ضمن اعلام فهرست پاویونهای جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاههای عراق از حضور فعال ایران در رویدادهای نمایشگاهی عراق خبر داد و گفت: ایران مشارکت گستردهای در رویدادهای نمایشگاهی عراق دارد؛ در چهارچوب توسعه دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه با محوریت بخش خصوصی و براساس برنامههای سازمان توسعه تجارت ایران در زمینه معرفی کالاهای صادراتی کشور به بازارهای همسایه و همچنین ارتقای سطح روابط تجاری با این کشورها از جمله عراق در رویدادهای نمایشگاهی این کشور حضوری فعال خواهیم داشت.
برگزاری حدود ۳۰ رویداد نمایشگاهی
او ادامه داد: برگزاری حدود ۳۰ رویداد نمایشگاهی در قالب نمایشگاههای اختصاصی جمهوری اسلامی ایران و همچنین پاویونهای تخصصی ایران در نمایشگاههای بینالمللی عراق در شهرها و استانهای مختلف این کشور در سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار گرفته است.
سرپرست دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه تاکنون ۵ رویداد از مجموعه رویدادهای نمایشگاهی مذکور در زمینههای کشاورزی، دام و طیور و مواد غذایی، بازسازی اربیل، فناوری اطلاعات و ارتباطات، برق و انرژی و صنعت ساختمان و دکوراسیون و سرمایهگذاری با حضور فعال ایران برگزار شده است، گفت: ۱۶ رویداد از جمله برگزاری ۳ نمایشگاه اختصاصی- تخصصی ایران در شهرهای اربیل (مهرماه) سلیمانیه (آبانماه) و بصره (آذرماه) در دستور کار قرار دارد. جهت حضور فعال در نمایشگاههای بینالمللی بازرگانی عراق در سلیمانیه (مهرماه) و بغداد (آبانماه) و نمایشگاههای تخصصی بینالمللی عراق نیز پاویون جمهوری اسلامی ایران آماده حضور شرکتهای ایرانی است. همچنین قرار است ۹ رویداد دیگر با حضور فعال ایران در کشور عراق برگزار شود.
انتهای پیام/